خانه / اخبار / فرهنگی / زیستگاه لک‌لک‌ها در کردستان ثبت شد

زیستگاه لک‌لک‌ها در کردستان ثبت شد

معاون میراث فرهنگی استان کردستان از گمانه‌زنی و کاوش تپه «توبره‌ریز» در کامیاران، ثبت ملی «زیستگاه لک‌لک‌ها در روستای دره‌ تفی» و آغاز مرمت چند بنای تاریخی خبر داد.

گلان فرزامی درباره کاوش باستان‌شناسی تپه «توبره‌ریز» به ایسنا گفت: گمانه‌زنی و کاوش تپه «توبره‌ریز» در کامیاران به منظور تعیین حریم و عرصه آن انجام شده است؛ چرا که این تپه در ناحیه منفصل شهری و در معرض تهدید قرار دارد. همچنین ساخت‌وسازهای غیرمجازی اطراف آن صورت گرفته و برای حفاظت از آن گمانه‌زنی‌هایی برای تعیین عرصه و حریم آن انجام دادیم که گزارش‌های آن آماده ارسال به پژوهشگاه میراث فرهنگی است و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. او افزود: عملیات ژئوفیزیکی تپه گورستان زاگرس در سنندج نیز انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی کردستان درباره وضعیت پروژه‌های مرمتی این استان نیز توضیح داد: براساس بودجه تخصیص داده‌شدۀ امسال پروژه‌های مرمت و بازسازی پل و قلعه تاریخی «صلْوات‌آباد» در شهرستان بیجار، پل تاریخی «فرهادآباد» در قروه، مسجد تاریخی «کاشمر» در محور فرهنگی ـ تاریخی کامیاران به پالنگان، کلیسای سنندج، مسجد دو مناره، حمام حاج صالح در سقز و حمام بانه در حال انجام است.

فرزامی ادامه داد: ساماندهی محور فرهنگی ـ تاریخی «مشیر دیوان» در حال انجام است که جداره و کف معبر آن بازسازی شد و کف معبر را مانند گذشته سنگ‌فرش کردیم. این نوع بازسازی باعث شده تردد ماشین‌های عبوری کمتر شود که موجب رضایت و خوشحالی ساکنان این منطقه شده است. همچنین با این اقدام یک محور پیاده‌روی بین «موزه خانه کرد» و «سردر شجاع لشکر» و «عمارت مشیر دیوان» (فاز دوم موزه خانه کرد) ایجاد شده است و همزمان جداره خیابان امام خمینی (ره)، که خانه کرد یا عمارت آصف دیوان از آن شروع می‌شود، در حال بازسازی است و سیمان‌کاری‌هایی را که از قبل شده بود، برداشتیم و برای ساماندهی برق و تلفن به شرکت‌های خدماتی مربوطه درخواست دادیم که همزمان اقدامات ساماندهی برق و تلفن را انجام دهند.

به گفته وی مطالعات طراحی داخلی و محتوایی سه موزه «خانه کرد»، «باستان‌شناسی» و کاخ موزه «خسروآباد» آغاز و  ساماندهی اموال فرهنگی ـ تاریخی موزه‌ها نیز انجام شده است. مطالعات بافت تاریخی بیجار و منظر فرهنگی بافت تاریخی اورامانات نیز به منظور تهیه ضوابط اختصاصی بافت در حال انجام است.

معاون میراث فرهنگی کردستان درباره وضعیت ثبت آثار تاریخی این استان نیز بیان کرد: یک فهرست از آثار تاریخی واجد ارزش و آثار ثبتی را آماده کردیم که در جلسه بعدی شورای ثبت ارائه می‌شوند. همچنین آثار ناملموس «میکُد» و «قرآن خواندن» و «زیستگاه لک‌لک‌ها در روستای دره‌ تفی» به عنوان اثر طبیعی در دو هفته گذشته به نام استان کردستان ثبت ملی شده‌اند.

انتهای پیام/

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

قابلیت جدید متا، با ربات های هوش مصنوعی با شخصیت ها چت کنید

آیا می خواهید با یک چت بات آبراهام لینکلن ملاقات کنید؟ صاحب فیسبوک “متا” یک ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت