خانه / کتاب و مقالات / فناوری ورزشی در حال متحول کردن صنعت ورزش است

فناوری ورزشی در حال متحول کردن صنعت ورزش است

ترجمه: اشرف کریمی راهجردی

با معرفی فن آوری های ورزشی، بسیاری از ورزش ها در حال پیشرفت هستند و دستخوش دگرگونی می شوند. فناوری همچنین قدرت وحدت بخش صنعت ورزش را افزایش داده است. با پذیرش فناوری جدید، نحوه تعامل افراد، مشاهده و مصرف محتوا در حال تغییر است و این امر را ممکن می سازد که صنعت پرسود ورزش از جدیدترین فناوری ها استفاده کند.

در سال ۲۰۱۹، ارزش بازار جهانی فناوری ورزشی ۲۴٫۱۴ میلیارد دلار بود. پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۷، ارزش بازار به ۶۵٫۴۱ میلیارد دلار آمریکا با CAGR 13.5٪ در طول سال های ۲۰۲۰-۲۰۲۷ برسد.

در قلب هر ورزشی، طرفدارانی هستند که بخش جدایی ناپذیری از نحوه برندسازی سازمان‌ها، تیم‌ها و ورزشکاران را تشکیل می‌دهند تا از طریق آنها جریان‌های درآمدی ایجاد کنند. مشارکت طرفداران تقریباً برای همه مشاغل ورزشی در عصر دیجیتال به اولویت اصلی تبدیل شده است.

با توجه به فناوری، توانایی ضبط داده های بلافاصله در هر ورزشی به طور قابل توجهی بهبود یافته است و طرفداران می توانند فوراً به طیف گسترده ای از داده ها و سایر محتوای مرتبط با ورزش دسترسی داشته باشند.

اکنون می توان به راحتی از طریق برنامه ها، پلتفرم های رسانه های اجتماعی یا وب سایت ها به داده هایی مانند عملکرد بازیکن، آخرین آمار و همچنین آخرین اخبار دسترسی پیدا کرد. شرکت‌ها همچنین به واقعیت مجازی (VR) روی آورده‌اند تا به طرفداران تجربه‌ای همه‌جانبه‌تر از راحتی از خانه‌شان بدهند. به عنوان مثال، در ماه جاری، متا از راه اندازی اپلیکیشن خود به نام XTADIUM خبر داد که به کاربران امکان می دهد بازی های زنده را با پرداخت هزینه برنامه از محبوب ترین سازمان ها و ورزش ها تماشا کنند.

اپراتورهای ورزشگاه برای بهبود حضور هواداران در استادیوم ها، استادیوم های هوشمند را معرفی کرده اند. استادیوم‌های هوشمند از فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا (IoT) استفاده می‌کنند تا تجربه‌ای شخصی‌تر، همه‌جانبه‌تر و فریبنده‌تر را برای طرفداران حاضر ایجاد کنند. استادیوم‌های هوشمند تجربه‌ای بی‌نظیر را از ابتدا تا انتها به طرفداران می‌دهند – از خرید بلیط گرفته تا سفر به استادیوم، پیدا کردن پارکینگ و صندلی‌هایشان، بررسی در دسترس بودن حمام، غوطه‌ور شدن در بازی و خرید کالا بدون تماس – همه اینها از طریق یک برنامه در تلفن همراهشان امکانپذیر است.

فوتبال نمونه‌ای از ورزشی است که فناوری در آن تأثیر بسزایی داشته است. فناوری جنبه های مختلف بازی مانند عملکرد ورزشی و سلامتی، زاویه دید بهتر دوربین و پخش را بهبود بخشیده است.

به عنوان مثال، در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، قطر توپ رسمی که به مسابقه معرفی شده به نام الریحلا (که در زبان عربی به معنای «سفر» است) مورد استفاده قرار داد که از ویژگی های این توپ دوستدار محیط زیست ترین توپ تا به امروز است. همچنین این اولین توپی خواهد بود که دارای فناوری توپ متصل است – حسگری در مرکز توپ ۵۰۰ بار در ثانیه داده ها را ارسال می کند و بینشی از حرکت توپ ارائه می دهد، همراه با داده‌های موقعیت بازیکن از دوربین‌های ردیابی روی سقف ورزشگاه‌ها، این داده‌ها بی‌درنگ به فناوری آفساید نیمه خودکار فیفا کمک می‌کند و به کمک داوران ویدیویی اطلاعات فوری ارائه می‌دهد تا به آنها در تصمیم‌گیری درست کمک کند.

در یکی دیگر از ورزش‌های پیشرفته فن‌آوری، فرمول ۱ (F1)، حسگرهای پیشرفته امکان دسترسی به اطلاعات را به سرعت  برای تیم‌ها و هواداران فراهم کرده‌اند. به عنوان مثال، ۳۰۰ سنسوری که در یک خودروی F1 تعبیه شده‌اند، می‌توانند داده‌هایی مانند سرعت، نیروی G و پارامترهای مختلف دیگری را منتقل کنند که به تیم اجازه می‌دهد تا به طور خودکار هر مشکلی را در خودرو که ممکن است بر عملکرد راننده تأثیر بگذارد، شناسایی کند.

این ورزش اتومبیل رانی همچنین به دنبال یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (AI) در مراحل تولید برای بهبود و بهینه سازی طراحی و عملکرد خودروها است. همانطور که F1 سال گذشته سقف بودجه ای را برای هر تیم معرفی کرد، یادگیری ماشینی و فناوری می تواند هزینه های تولید را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و به آنها امکان می دهد بودجه خود را به سایر زمینه های بهبود اختصاص دهند.

فناوری همچنین نحوه بازی و تماشای ورزش ها و بازی ها را تغییر داده است، از افزایش مشارکت طرفداران به کاهش حاشیه خطا. با توجه به اینکه آینده نوآوری های بیشتری را در فناوری به همراه خواهد داشت، تنها انتظار می رود که صنعت ورزش به تکامل خود ادامه دهد و تجربیات بازیکنان و مخاطبان را افزایش دهد.

انتهای پیام/ منبع: GMO Research

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

بهمن علی بخشی

بهمن علی بخشی و تاکتیک های بازاریابی گمراه کننده یا مخاطب منفعل

چرا مردم به راحتی فریب تاکتیک‌های فریبنده مورد استفاده در تبلیغات را می‌خورند، به خصوص ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت