خانه / اخبار / فرهنگی / ایرج محمدی: هنرمندان در جشنواره متوجه اشتباهات خود می‌شوند

ایرج محمدی: هنرمندان در جشنواره متوجه اشتباهات خود می‌شوند

ایرج محمدی، مدرس تئاتر و هنرمند تئاتر عروسکی، یکی از اعضای هیئت داوران بخش عروسکی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی است که به میزبانی بجنورد برگزار می‌شود معتقد است: این رویداد هنری، به اندازه چند ترم دانشگاه آموزنده است؛ چراکه هنرمندان با حضور در آن متوجه اشتباهات‌شان می شوند.

به گزارش ایران تئاتر وی درباره این رویداد و کم و کیف آثار پذیرفته شده درباره نمایش‌های رسیده به جشنواره آیین سنتی، گفت: «نزدیک به ۵۰ فیلم نمایش را دیدیم، برخی از کارها خیلی خوب بودند. ۱۰ تا ۱۲ اثر، فضای سنتی را به مسائل روز آورده بودند و جنبه‌های آموزشی و اجتماعی به روز را با استفاده از شیوه نمایش سنتی اجرا کرده بودند که خیلی خوب بود.»

بخشی از این آثار به لحاظ متن و طراحی خیلی خوب بودند اما در تکنیک حرکت دهی عروسک مشکل داشتند. برخی از کارها در حدی خوب بودند که می‌شود در سطح بین‌المللی ارائه شوند به‌ویژه در زمینه کار روی زندگی مشاهیر ایرانی. کارهایی هم بودند که یک عروسک‌گردان به تنهایی چندین عروسک را به حرکت درمی‌آورد که هم سرگرمی داشت و هم آموزش اما این درباره کلیت آثار رسیده صدق نمی‌کند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: «هر جشنواره به اعتقاد من به اندازه چند ترم دانشگاه آموزنده است. هنرمند در جشنواره متوجه اشتباهاتش می‌شود و اگر این تبادل دانش در جشنواره‌ها نباشد، چه کار کردی دارد؟»

محمدی درباره برگزاری بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در استان‌های مختلف کشور گفت: «اتفاق بسیار خوبی افتاده است. همین که گروه‌ها به استان‌های مختلف می‌روند، تبادل دانش و فرهنگ اتفاق می‌افتد و گستره بیشتری از مردم با کار و هنر نمایش آشنا می‌شوند. علاوه بر مراکز استان، مردم شهرهای نزدیک‌تر هم می‌توانند از کارهای جشنواره دیدن کنند و این فرصت مغتنمی برای مردم دور از پایتخت می‌تواند باشد.»

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

قابلیت جدید متا، با ربات های هوش مصنوعی با شخصیت ها چت کنید

آیا می خواهید با یک چت بات آبراهام لینکلن ملاقات کنید؟ صاحب فیسبوک “متا” یک ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت