خانه / دسته‌بندی نشده / نتایج بررسی صلاحیت‌های هیات‌های نظارت ۱۵ و ۱۶ دی اعلام می‌شود

نتایج بررسی صلاحیت‌های هیات‌های نظارت ۱۵ و ۱۶ دی اعلام می‌شود

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخلاف هیات‌های اجرایی، هیات‌های نظارت تا حدودی با شورای نگهبان نسبت دارند، چراکه شورای نگهبان اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات را تعیین می‌کند و هیات مرکزی، اعضای هیات در هر استان را مشخص می‌کند، اعلام کرد: نتایج بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت در روزهای ۱۵ و ۱۶ دی اعلام می‌شود.

نتایج بررسی صلاحیت‌های هیات‌های نظارت ۱۵ و ۱۶ دی اعلام می‌شود/ واکنش به اظهارنظر برخی سیاسیون مبنی بر بی‌اطلاعی از اصلاح قانون انتخاباتبه گفته وی قانون از گذشته سه مرحله برای بررسی صلاحیت‌ها پیش‌بینی کرده است. در مرحله نخست هیات‌های اجرایی به بررسی صلاحیت‌ها پرداختند. اعضای آن در هر حوزه انتخابیه و شهرستان ۱۱ نفر هستند که سه نفر شخصیت حقوقی شامل فرماندار، رئیس اداره ثبت احوال و رئیس یا نماینده دادگستری و هشت نفر دیگر از معتمدین مردمی بودند. همان گونه که مشخص است این ترکیب هیچ نسبت و ارتباطی با شورای نگهبان ندارد.

وی افزود: هیات‌های اجرایی طی مدت ۱۵ روز به بررسی صلاحیت‌ها پرداختند که نتایج آن اعلام شد و افرادی که به نتایج اعلام شده از سوی هیات‌های اجرایی شکایت داشتند به هیات‌های نظارت استانی اعتراض کردند. هیات‌های نظارت استانی که مرحله دوم بررسی صلاحیت‌هاست نیز با تعاملی که با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دارند، به بررسی صلاحیت‌ها می‌پردازند. اکنون فرآیند انتخابات در این مرحله قرار دارد. هیات‌های نظارت ۵۰ روز مهلت دارند تا به بررسی صلاحیت‌ها بپردازند که این مهلت در روز ۱۴ دی به پایان خواهد رسید.

به گزارش ارتباط امروز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، وی در برنامه تلویزیونی “مثبت تهران ۲۰” که از شبکه پنج (تهران) سیما و با موضوع «قانون‌مداری در انتخابات» پخش می‌شد، با اشاره به این موضوع در خصوص صحبت‌های انتخاباتی رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای نگهبان نیز عنوان کرد: در این خصوص مطرح شد که همه دستگاه‌های دخیل در امر انتخابات باید به این نکته توجه داشته باشند که انتخابات امسال به گونه‌ای تمهید و برگزار شود که پرشور و در تراز نظام جمهوری اسلامی باشد.

وی درباره برخی اظهارنظرها هم که این روزها در فضای مجازی از سوی برخی سیاسیون و رسانه‌ها درباره دیدار با مقام معظم رهبری مطرح می‌شود، اینگونه پاسخ داد: برخی چیزهایی که این روزها گفته می‌شود، به نحوی که نقل می‌شود در آن جلسه طرح نشده است.

مهدی‌قلی مجری برنامه پرسید که آیا رهبری در مورد احراز صلاحیت‌ها صحبتی مبنی بر اینکه این موضوع باید به مردم واگذار شود، مطرح کردند؟ که دکتر طحان‌نظیف پاسخ داد: «عدم احراز صلاحیت» یکی از وضعیت‌های قانونی است. در قانون انتخابات مجلس با سه وضعیت «تایید صلاحیت»، «رد (عدم تایید) صلاحیت» و «عدم احراز صلاحیت» روبرو هستیم. همانطور که گفتم در آن جلسه به چنین نحوی موضوعات مطرح نشد.

انتهای پیام/

درباره ی editor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت