خانه / اخبار / گفت و گو / موشک کروز حیدر برای اولین بار پرتاب شد

موشک کروز حیدر برای اولین بار پرتاب شد

همزمان با دومین روز رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ کریم چشک سخنگوی رزمایش در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ارتباط امروز، از پرتاب موشک کروز حیدر برای اولین بار خبر داد.

به گزارش ارتباط امروز وی گفت: موشک هواپایه کروز حیدر اولین بار برای برد ۳۰ کیلومتری آزمایش و از بالگرد شلیک شد. این موشک می تواند تا ۲۰۰ کیلومتد برد داشته باشد و به ویژه برای عملیات دریایی و با درخواست نیروی دریایی اهداف را در دریا مورد اصابت قرار دهد.

کریم چشک همچنین گفت: در دومین روز رزمایش، عملیات آفندی مقتدرانه‌ای با نیروهایی به استعداد دو تیپ زرهی که از پشتیبانی بالگردها، پهپادها، موشک‌ها و توپخانه‌ها بهره‌مند هستند؛ علیه نیروهای دشمن انجام شد.

به گفته وی. در این عملیات ابتدا پهپادها عملیات شناسایی را برای تصمیم گیری بهتر فرماندهان انجام می‌دهند و پهپادهای مهاجر و ابابیل در نقش شناسایی موشک‌های دوربرد نزاجا شامل: فتح ۳۶۰ درجه با برد حداکثر ۱۸۰ کیلومتر و فجر با بارد ۱۱۰ کیلومتر که در رزمایش‌های قبل هم مورد استفاده قرار گرفته و در این رزمایش با ارتقای وضعیت مواجه هستند، هدف‌های از پیش تعیین شده را با دقت مورد اصابت قرار داده‌اند. پهپادهای مهاجر و ابابیل که از استان یزد می ‌پرند و طی مسافت می‌کنند، از فاصله حدود ۷ کیلومتری هدف را می ‌زنند.

سخنگوی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ گفت: این عملیات آفندی ابتدا با آتش تهیه سنگین کالیبرهای مختلف توپخانه برای تسهیل در عملیات توپخانه و تانک‌ها انجام شد و یک لشکر زرهی و نیروهای مستقر در خط عملیات خود را با حمایت توپخانه‌ها و تانک‌ها به شایستگی انجام دادند.

در این عملیات آفندی یک عملیات هلی برد ویژه هم با استفاده از شنوکهای هوانیروز با موفقیت انجام شد.

سرتیپ کریم چشک در ارتباط با هماهنگی رسته های مختلف به ارتباط امروز گفت: یکی از اهداف رزمایش هماهنگی و هم افزایی رسته‌ها و تخصص‌هاست که در رزمایشها کنار هم جمع می‌شوند و عملکرد آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که در این رزمایش به خوبی تحقق پیدا کرد.

وی گفت: با توجه به تغییری که در ساختار نیروی زمینی اتفاق افتاد، یعنی یگان‌های پیاده گذشته تبدیل شدند به یگان‌های واکنش سریع شدند، باید سلاح‌های متناسب با این ساختار پیش‌بینی می‌شد و به کمک شرکت‌های دانش بنیان و مراکز پشتیبانی نیروهای مسلح سلاح‌های متناسب با این رزمایش تولید و مورد بهره‌برداری عملیاتی قرار گرفت. این سلاحها از قابلیت‌های بسیار بالایی برخوردار است و بیشتر شامل پهپادها و موشک‌ها سامانه‌های پدافند هوایی و مقابله با ریز پرنده‌ها و بالگردهای کاملاً مجهز و شنوک‌های مجهز به دید شبانهء ارتقا یافته بوده است.

امیر سرتیپ کریم چشک گفت: حجم وسیعی از نیروهای به کارگرفته در سازمان رزم پیش بینی شده بود که شامل قرارگاه منطقه‌ای یک لشکر زرهی و یک لشکر متحرک هجومی شامل چهار تیپ و دو گروه توپخانه و مهندسی، گروه پدافند، گروه جنگال و مخابرات و بیش از ۱۰۰ فروند بالگرد برای صحنه رزمایش بودند و همه نیروهای شرکت کننده در رزمایش در سلامت کامل هستند.

انتهای پیام/

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

یوتیوب، فیلترینک و جایگزین آن در ایران

محمدحسن اسدی‌طاری، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی در گفت و گو با ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت