خانه / آموزش و پژوهش / چگونه یک برنامه روزنامه نگاری موفق برای جوانان اجرا کنیم؟

چگونه یک برنامه روزنامه نگاری موفق برای جوانان اجرا کنیم؟

ترجمه محمد حسن اسدی طاری

بین کاهش اخبار محلی، کاهش اعتماد به رسانه ها و اخراج گسترده کارکنان در بخشهای مختلف اقتصاد می توان به راحتی نسبت به آینده روزنامه نگاری بدبین بود. اما برنامه‌های روزنامه‌نگاری جوانان، که به دنبال پرورش نسل بعدی روزنامه‌نگاران از سنین جوانی هستند، فرصتی برای بهبود چشم‌انداز صنعت فراهم می‌کنند.

این برنامه‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند: اردوهای تابستانی، باشگاه‌های مدرسه یا دوره‌ها و گردهماییهای سالانه. آنها فقط اصول روزنامه نگاری را آموزش نمی دهند. بلکه ارزش اجتماعی همدلی را نیز افزایش می دهند.

یکی از برنامه هایی که دانش‌آموزان دبیرستانی کالیفرنیا را در اتاق‌های خبری ایالتی قرار می‌دهد برنامه JCal CalMatters است که با تقویت حس کنجکاوی، ایجاد اعتماد به نفس و آموزش نحوه اطلاع‌رسانی به جوامع خود، پایه‌ای را برای شغل آینده در گزارش‌دهی برای جوانان فراهم می‌کند. بسیاری از آنها ممکن است فاقد اطلاعات قابل اعتماد باشند.

مایکل لوزانو، مدیر برنامه CalMatters Youth Journalism Initiative، گفت: «وقتی درباره ایده‌های داستانی جوانان می‌شنوم، به طرز باورنکردنی شگفت زده می شوم.

چند توصیه برای نحوه اجرای یک برنامه روزنامه نگاری جوانان موفق که مهارت های مهم روزنامه نگاری را به آنها به آنها منتقل می کند:

یک برنامه درسی جذاب ایجاد کنید

برای موفقیت، یک برنامه روزنامه نگاری جوانان، باید سرگرم کننده، انعطاف پذیر و حول علایق و تجربیات زندگی شده دانشجویان باشد. مهم است که از دانش‌آموزان بپرسیم که از قبل چه می‌دانند و چه چیزی می‌خواهند یاد بگیرند.

به گفته کتی هایسون روزنامه نگار آمریکایی و مدیر یک باشگاه خبرنگاران دانش آموز، اولویت دادن به علایق دانش آموزان برای برانگیختن کنجکاوی در آنها مهم است.

وی که اکنون یک خبرنگار عدالت نژادی و عدالت اجتماعی در رسانه عمومی KPBS است، گفت: «قبل از هر چیزی، دانش‌آموزان شما باید بدانند که شما به‌عنوان مردم به آنها اهمیت می‌دهید، و آنها را مردمی می‌بینید و واقعاً برای نقاط قوت فردی آنها ارزش قائل هستید. وقتی دانش‌آموزان این را بدانند، پس مایلند که سرمایه‌گذاری کنند.»

هنگام تدوین برنامه درسی روزنامه نگاری جوانان، با بیانیه ماموریتی شروع کنید که به دانش آموزان ایده روشنی از آنچه از این تجربه به دست خواهند آورد، می دهد. برای اطلاع از این موضوع، نظرسنجی‌هایی ایجاد کنید و مصاحبه‌هایی انجام دهید تا مشخص کنید به چه موضوعاتی اهمیت می‌دهند و انواع داستان‌هایی را که می‌خواهند ببینند – و آن‌هایی که ترجیح می‌دهند در مورد آنها گزارش ندهند.

به عنوان مثال، ممکن است برای برنامه خود مأموریتی ایجاد کنید که بر پوشش موضوعاتی که کمتر گزارش شده اند، ارائه آموزش برای جوانان از جوامع محروم، یا تشویق مشارکت مدنی و پاسخگویی نهادها تمرکز دارد.

از سوی دیگر مایکل لوزانو توصیه می‌کند که دانش‌آموزان درباره قالب‌های گزارشی که علاقه‌مند به یادگیری در مورد آنها هستند طوفان فکری کنند، به عنوان مثال، مقاله‌های ویژه، عکاسی خبری، پادکست یا ویدیو. او گفت: «فقط به آنها نگویید که تصمیماتشان مهم است، در واقع آنها را [به عنوان بخشی از برنامه درسی] نهادینه کنید.

مهارت های اساسی را در اولویت قرار دهید

برنامه روزنامه نگاری جوانان باید تجهیز دانش آموزان به مهارت های گزارش دهی اولیه و شیوه های روزنامه نگاری اخلاقی و حرفه ای، مانند نحوه دسترسی به داده های عمومی و برخورد با منابع ناشناس را در اولویت قرار دهد. برخی از موضوعات برجسته عبارتند از: سواد رسانه ای، ساختار داستان نویسی، اصول نوشتن و تکنیک های مصاحبه.

لوزانو، مدیر برنامه CalMatters Youth Journalism Initiative، گفته است که این دانش پایه اعتماد دانش آموزان را ایجاد می کند. «[یادگیری این مهارت‌های اساسی] لایه کاملا جدیدی از اعتماد به نفس جدید را برای آنها ایجاد می‌کند، زیرا متوجه می‌شوند که فقط روزنامه‌نگار دانشجو نیستند، بلکه دارای نقش مهمی در نظام اطلاع رسانی هستند. به دانش‌آموزان اطمینان دهید که آنها نیز آنچه را که برای خبرنگار بودن لازم است دارند.

کنی هایسون در این مورد گفته است: «برای من واقعاً مهم بود که دانش آموزان خود را روزنامه‌نگار می‌دانستند و باید آنها را جدی گرفت.»

منابع و تعامل را ایمن کنید

منابعی را که در حال حاضر در اختیار دارید و آنچه برای اجرای یک برنامه موفق نیاز دارید، یادداشت کنید. این شامل تعیین زمان کلاسی که با دانش آموزان می گذرانید، فناوری مورد نیاز مانند اینترنت، رایانه و نرم افزارهای ویرایشی را شامل می شود. و افرادی که به شما در اجرای برنامه کمک می کنند. برای مثال، داشتن مربیانی که می توانند داستان ها را راهنمایی و ویرایش کنند، برای اطمینان از یادگیری و رشد بسیار مهم است.

با پیشرفت کلاس ها، تجربه های یادگیری بازی سازی را در نظر بگیرید تا دانش آموزان را درگیر خود نگه دارید. برای مثال، سازمان‌دهندگان می‌توانند دانش‌آموزان را به گروه‌هایی تقسیم کنند و از آن‌ها بخواهند با استفاده از عناصر داستان‌گویی که آموخته‌اند، محصولات گزارش‌دهی ایجاد کنند. مهمانان ویژه می توانند کار را قضاوت کنند و بازخورد ارائه کنند.

تاثیرات این تغییرات را اندازه گیری کنید

ردیابی اینکه چه چیزی کار می کند و چه چیزی برای تکامل برنامه شما مهم خواهد بود نقش مهمی در پیشرفت کار شما دارد.

مایکل لوزانو مصاحبه با شرکت کنندگان و انجام نظرسنجی برای ارزیابی سطح اعتماد قبل و بعد از برنامه را پیشنهاد کرد. تسهیل انتشار قطعات با کیفیت بالا که دانشجویان می توانند بعداً برای درخواست کالج، مشاغل یا دوره های کارآموزی استفاده کنند، یکی دیگر از اندازه گیری های تاثیر است.

کنی هایسون نیز گفت: برنامه های روزنامه نگاری جوانان این پتانسیل را دارند که بر نسل های جدید تأثیر بگذارند و صنعت را متنوع تر و قابل دسترس تر کنند. این است که ما روزنامه نگاری جوانان را در جاهایی که به طور سنتی ارائه نمی شد در دسترس قرار می دهیم.

انتهای پیام/ منبع: ijnet.org انگلیسی

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

کدام کودکان راستگو هستند؟

نتایج تحقیق اخیر نشان داده است که تمایل کودکان به دروغ گفتن یا راست‌ گفتن ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت