خانه / آموزش و پژوهش / کشف نخستین غار در ماه بعد از یک فرضیه ۵۰ ساله

کشف نخستین غار در ماه بعد از یک فرضیه ۵۰ ساله

دانشمندان از اثبات یک فرضیه ۵۰ ساله و کشف نخستین غار در کره ماه خبر دادند و اعلام کردند که این غارها می‌توانند به عنوان یک «جان‌پناه» برای ماه‌نوردان آینده استفاده شوند.
به گزارش ارتباط تک به نقل از ناسا، این غار بزرگ که به گودالی در سطح ماه متصل است دستکم ۴۵ متر عرض و بین ۳۰ تا ۸۰ متر طول دارد و به گفته محققان می‌تواند آغازی بر کشف غارهایی دیگر در سطح این کره باشد.
غار کشف شده،با تجزیه و تحلیل داده‌های ارسالی از مدارگرد شناسایی ماه ناسا در سال ۲۰۱۰ و با استفاده از طول موجهای ارسالی برای تشخیص حفرات سطح ماه پیدا شده است.
لورنزو بروزونه، استاد مخابرات و مدیر آزمایشگاه سنجش از دور در دانشگاه ترنتو، به سی‌ان‌ان گفته غارها محیطی منحصر به فرد هستند که تاریخ ماه را حفظ می‌کنند و تجزیه و تحلیل سنگ‌های درون آنها می‌تواند اکتشافات جدید مرتبط با تکامل ماه را امکان‌پذیر کند.
به گفته ناسا، در نزدیکی استوای ماه، دما در نور روز به میانگین مثبت ۱۲۱ و در هنگام شب به منفی ۱۳۳ درجه سانتیگراد می‌رسد که می‌تواند روباتهای کاشف و ماه‌نوردان را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کند اما دمای غارهای این کره به طور پیوسته و میانگین در حدود ۱۷ درجه سانتی‌گراد باقی‌ می‌ماند.
ایالات متحد سوم اسفند ۱۴۰۲ ماه‌نورد اودیسه را به عنوان اولین فضاپیمای ایالات متحده بعد از گذشت نیم قرن روی سطح کره ماه نشاند تا تسهیل‌کننده اولین «فرود نرم» روی ماه توسط یک وسیله نقلیه تجاری تحت برنامه «آرتمیس» ناسا باشد. ناسا در برنامه آرتمیس قصد دارد اولین خدمه خود را در اواخر سال ۲۰۲۶ به عنوان بخشی از اکتشافات طولانی مدت روی‌ماه پیاده کند.

براساس اعلام ناسا هم اکنون ایالات متحد و چین برای ایجاد یک حضور طولانی مدت انسانی در کره ماه در حال رقابت با یکدیگر هستند.

انتهای پیام/ علم و فناوری

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

کدام کودکان راستگو هستند؟

نتایج تحقیق اخیر نشان داده است که تمایل کودکان به دروغ گفتن یا راست‌ گفتن ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت