با افزایش میزان تعدیل نیرو در میان کارمندان صنعت رسانه، خبرنگاران امروز با چشم‌انداز گذار حرفه‌ای مواجهند؛ از جمله گذار به مشاغلی دیگر که شاید آنها را از اتاق خبر بیرون ببرد. در یکی از جلسات اخیر خبرنگاری از بحران مرکز بین‌المللی خبرنگاران، شیرا سنتر(۱)، مدیر بخش ابتکاراتِ اتاق خبر در نشریه آمریکایی  بوستون گلوب(۲)، و نیکلاس ویتیکر(۳)، مربی مهارت‌های زندگی برای افراد حرفه‌ای میان‌سال و یکی از بنیان‌گذاران Changing Work Collective درباره تطبیق مهارت‌های خبرنگاری با مشاغل غیررسانه‌ای، و سازگاری با مسیرهای شغلی تازه بحث کردند. ویتیکر در جریان این جلسه گفت: «کلید [موفقیت] این است که دوباره تمرکز کنید، نه این که از موضع هراس و کمبود پیش بروید.»

توجه به موارد زیر مورد تاکیدقرار گرفت:

اهداف و مهارت‌ها را شناسایی کنید

به گفته شیرا سنتر، خبرنگاران تمایل دارند که حرفه خود را نه تنها به عنوان یک شغل بلکه به عنوان بخشی از هویت خود ببینند. این طرز فکر می‌تواند گستره کاوش آنها را پیرامون این که مهارت‌های خود را چگونه می‌توانند در مشاغل مناسبی غیر از خبرنگاری و حتی بیرون از صنعت رسانه به کار ببرند، محدود می‌کند. ویتیکر می‌گوید که خبرنگاران در وهله اول باید برای خود روشن کنند که چرا به کار خبرنگاری روی‌ آورده‌اند. او پیشنهاد می‌کند که خبرنگاران از خود بپرسند: «آیا [انتخاب حرفه خبرنگاری] برای کمک به مردم برای درک جهان پیرامون آنهاست؟ برای بازگو کردن روایت‌های کمتر بازتاب‌یافته برای مردم است؟ یا با هدف در کنار دیگران بودن و کمک به ساختن جامعه است؟»

اگر این طور باشد، ارزش آن را دارد که فراتر از خبرنگاری، به دنبال حرفه‌هایی باشید که بتوانند همان هدف را برآورده کنند.

ویتیکر می‌افزاید که خبرنگاران قبل از تغییر شغل، باید تأمل کنند و تأثیری را که می‌خواهند در جهان بگذارند و همچنین ارزش‌ها، اهداف و آرزوهای خود را بشناسند. سنتر هم پیشنهاد می‌کند که خبرنگاران با نگاه به شغل فعلی خود، فکر کنند که چرا آن را انتخاب کرده اند و از کدام بخش آن لذت می‌برند. آنها همچنین باید مهارت‌های بسیاری را که می‌توانند در شغل‌های دیگر به کارگیرند، در نظر بگیرند. در مورد سنتر، مهارت‌هایی مثل توانایی و دقت در گوش دادن، تفکر انتقادی، استعداد نویسندگی و آموختن سریع و عمیق یک موضوع به اندازه‌ای که بتواند آن را به دیگران توضیح دهد، در شغل فعلی او که توسعه تجارت است هم مفید بوده است. وی می‌گوید: «حتی اگر بهترین نویسنده اتاق خبر خودتان نباشید، در بسیاری از اتاق‌های خبر دیگر، بهترین نویسنده خواهید بود.»

فعال و در جست و جوی انگیزه باشید

سنتر تأکید می‌کند که بسیاری شغل خود را تغییر داده‌اند و در کار تازه‌شان موفق بوده‌اند. مهارت‌های گزارش‌گری خبرنگاران، در مواردی دیگر هم به کار می‌آید: آنها می‌توانند به طور راهبردی درباره سفرهای کاری دیگران پرسش کنند و درباره چگونگی گسترش گزینه‌های خود هم تحقیق کنند. او می‌افزاید: «شما اعزام شده‌اید که درباره خود یک گزارش تهیه کنید. وظیفه‌تان این است که دریابید از چه چیزهای دیگری در این جهان لذت می‌برید.»

سنتر، لینکدین را به عنوان یکی از بهترین منابع برای آغاز این کار پیشنهاد می‌کند. می‌توانید در این پلتفرم به افرادی که مطالب یا موضوعات مورد علاقه شما را پست می‌کنند، پیام بفرستید و بپرسید که چه کاری انجام می‌دهند و چگونه به آنجا رسیده‌اند. مقداری از وقت‌تان را طی هفته به تماس گرفتن با افراد تخصیص دهید تا این چرخه را در حرکت نگه دارید. کنفرانس‌های حرفه‌ای هم برای ارتباط گرفتن با افراد و گفت و گو درباره مسیرهای شغلی آنها بسیار خوب‌اند.

وی اضافه می‌کند که مطمئن شوید درباره توازن کار و زندگی، بیمه و مزایای شغلی دیگر، و درآمد هم پرسش‌های عمل‌گرایانه طرح کنید: «ممکن است هدف یک شغل بخصوص را بسیار دوست بداریم، اما اگر کار روزانه‌ای را که در جهت آن هدف انجام می‌دهید، دوست نداشته باشید یا آن کار، برایتان دشوار و خسته‌کننده باشد، نمی‌توانید آن را ادامه بدهید، چون از آن خوشتان نخواهد آمد.»

گسترش ارتباط پیوسته با دیگران به خبرنگاران کمک می‌کند که اگر کارشان را از دست دادند، به‌سرعت بتوانند کار تازه‌ای بیابند. ویتیکر ۱۳ سال برای یک شرکت فن‌آوری کار کرد و یک روز، ساعت ۳ بامداد، با یک ایی‌میل فهمید که کارش را در آن شرکت از دست داده است. از آنجا که او طی چند سال پیش از از دست دادن کارش، به گسترش ارتباطات و تقویت پایه‌های کار تجاری خود مشغول بود، از اخراج شدن به عنوان انگیزه‌ای استفاده کرد تا کسب و کار خود را راه‌ بیاندازد.

صبور و آینده‌نگر باشید

اگر ممکن باشد، تغییر شغل باید در پی تفکر روشن انجام شود، نه به علت فرسودگی شغلی. ویتیکر می‌گوید: «اگر تندرستی و سلامت روان نداشته باشید، رویارویی با هر شرایطی برایتان دشوار خواهد بود.» به باور وی، مرخصی، فرصتی را برای ارزیابی دوباره و نگاه به آینده میسر می‌کند. به گفته سنتر، ایجاد این فضا شاید برخی اوقات به معنای یافتن شغلی باشد که ایده‌آل نیست، اما باعث می‌شود فرصتی برای تنفس بیابید و حس کنید مهار زندگی‌تان را در دست دارید: «مسیر حرفه‌ای ما، مثل سفری ۴۰ تا ۵۰ ساله‌ است. تا وقتی که تمرکز روی پیشرفت باشد، لازم نیست همه چیز در جای درست قرار داشته باشد.»

گذار شغلی را یک فرصت ببینید، نه عقب‌گرد. سنتر می‌گوید: «ما درباره همه آنچه را که از دست می‌دهیم فکر می‌کنیم، اما لزوماً به آنچه به دست خواهیم آورد، نمی‌اندیشیم.» وی می‌افزاید: «به جرأت می‌توانم بگویم که امروز، بخش‌هایی از کار تازه‌ای که پس از پایان حرفه خبرنگاری‌ام مشغول آن هستم، مرا بیش از کار در سمت‌های گوناگون در اتاق‌های خبر خوشحال‌ می‌کنند، چون خلاقیت بیشتر می‌طلبند یا با تعامل بیشتری با دیگران انجام می‌شوند. دیگر مثل دوران کار در اتاق خبر، تحت فشار ضرب‌الاجل‌ها نیستم.»

از خبرنگاری عقب نمانید

تغییر شغل به معنای دست کشیدن از خبرنگاری نیست. فراتر از کار در اتاق خبر، راه‌های دیگری هم وجود دارند که خبرنگاران می‌توانند با استفاده از آنها به حمایت از نقش خبرنگاری در اجتماع ادامه دهند. خبرنگاران پیشین می‌توانند در اوقات فراغت راهنمای خبرنگاران جوان باشند، در یک دانشکده محلی خبرنگاری مشاوره رایگان بدهند و یا در مدیریت یا تحریریه یک نشریه محلی فعالیت کنند. به گفته سنتر: «تنها این که یک اتاق خبر یا شغل [روزانه] گزارش‌گری را ترک می‌کنید به این معنی نیست که از علاقه به خبرنگاری دست بکشید. ایرادی ندارد که در آیینه خود را ببینید و به خود بگویید آماده‌اید که کار تازه‌ای را امتحان کنید، چون به نظرتان این برای شما و شرایط خاصی که آن زمان دارید، بهتر خواهد بود.»

۱-Shira Center

۲-Boston Globe

۳-Nicholas Whitaker

انتهای پیام/ مهری خوشطینت/ منبع: ارتباط امروز