خانه / آموزش و پژوهش / سطح عالی امنیت پروتکلهای محرمانگی بین اهدا کننده و سازمان انتقال خون

سطح عالی امنیت پروتکلهای محرمانگی بین اهدا کننده و سازمان انتقال خون

همزمان با تلاشهای سازمان انتقال خون کشور در کمک رسانی سریع و بی وقفه به زلزله زدگان شهر خوی، گروه بهداشت و سلامت پایگاه خبری ارتباط امروز، فرهنگ پذیری و پیام کنفرانس با مژده نخلستانی حق طی گفت و گویی اختصاصی موضوعات متفاوتی را با ایشان مطرح کرده است. مژده نخلستانی حق، فارغ التحصیل دکترای پزشکی در سال ۱۳۸۲ از دانشگاه شهید بهشتی است و در حال حاضر مدیرکل دفتر جذب و نگهداری اهدا کنندگان و همچنین روابط عمومی سازمان ملی انتقال خون ایران است.

او می گوید کلیه اطلاعات اهداکنندگان کاملا محرمانه نگهداری می شود و پروتکل حفظ محرمانگی در سطح بالایی اجرا می شود. حتی افراد در فرایند خود اظهاری محرمانه می توانند درخواست کنند که خون آنها برای دیگران استفاده نشود.

زلزله در خوی و انتقال خون

از دقایق اولیه وقوع زلزله در خوی، تیم انتقال خون استان آذربایجان غربی، به صورت شبانه روزی در کمپهای مشخص در منطقه مستقر شده اند و نیازهای خونی هموطنان را تامین می کنند. استان آذربایجان غربی تا لحظه تنظیم خبر، ده و نیم روز ذخیره خونی دارد و با حمایت شهروندان این میزان به سطح بالاتری می رسد.

گفتنی است با ایجاد شبکه ملی خون رسان در کشور، درصورتیکه هریک از استانها با کمبود و نیازهای خونی مواجه باشند، شبکه از طریق بانک خون استانهای پشتیبان به تامین این نیازها می پردازد. درحال حاضر استان مازندران با کمبود ذخایر به روز مواجه است که هموطنان استان با استقبال از اهدای خون در جهت کمک و یاری به نیازمندان همزمان با همه ایرنیان در این زمینه تلاش می کنند.

چتر سرخ زندگی

همزمان با آغاز فصل سرما و کوتاه شدن روز از یک سو و شیوع بیماریهای فصلی نظیر آنفلوانزا و سرماخوردگی، به طور سنتی با کاهش اهدا کننده خون مواجه هستیم. به همین دلیل پویش چتر سرخ زندگی از اول دی ماه آغاز شد و تا آخر اسفندماه ادامه خواهد داشت که تا این لحظه استقبا خوبی از این طرح صورت گرفته است.

پنج استان برتر در زمینه اهدای خون بانوان

از سوی دیگر در فاصله شهادت تا ولادت حضرت فاطمه زهرا س پویش نذر فاطمی اهدای خون به راه افتادکه استقبال خوبی از سوی زنان از این پویش به عمل آمد. پنج استان برتر در زمینه مشارکت بانوان ایران در این طرح به ترتیب عبارتند از: لرستان – کردستان – خراسان شمالی – قزوین و خراسان جنوبی.

اهدای خون، اهدای زندگی

تامین نیاز به گروههای مختلف خونی همیشه مهمترین دغدغه سازمان ملی انتقال خون است که با هموطنان پا به پای همکاران انتقال خون در تلاش برای تامین نیازهای خونی مردم هستند. به عنوان نمونه، در پی تصادف زنجیره ایی که اخیرا در اطراف ارک به وقوع پیوسته بود، از ۵ نفر سرنشین یک اتومبیل ۳ نفر دارای گروه خونی b منفی بودند و با توجه به اینکه توزیع و اهدای خون منفی در کشور کمتر از بقیه گروههای خونی است؛ بنابراین تامین نیازهای خونی این افراد چالش بزرگی است.

بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی و سرطان برای بهبود کیفیت زندگی نیاز به تزریق مداوم خون دارند. به ویژه کسانی که به طور مداوم شیمی درمانی می کنند؛ با توجه به اختلالات خونی گاهی نیاز دارند که ۴۰ تا ۵۰ واحد پلاکت در طی سال تزریق کنند و با توجه به ایینکه طول عمر این فراورده خونی سه روز است، یکی دیگر از چالشهای انتقال خون به حساب می آید.

گروههای خونی منفی

علاوه بر نیاز به تمامی گروههای خونی، نیاز به گروه خونی O منفی بیشتر است. زیرا در شرایط اورژانس و اضطراری که امکان بررسی گروه خونی مصدوم وجود ندارد؛ تیم اورژانس اقدام به تزریق خون O منفی می کند و پس از انتقال بیمار به بیمارستان، پروتوکلهای انتقال خون به شرایط عادی بر می گردد. بنابراین نیاز به این گروه خونی بیشتر است. هموطنان دارای گروههای خونی منفی که ۱۰ درصد گروههای خونی را تشکیل می دهند در زمینه انتقال خون باید بیشتر همراهی و اهدا کنند.

گفتنی است ظرفیت ذخایر ملی خونی که در زمان همه گیری کرونا کمتر شده بود در فاصله ۱۰ ماهه اول سال جاری ۲ برابر شده است و تداوم حفظ میانگین ذخایر خونی نگرانی همیشگی ماست.

فراورده های خونی

از هر واحد خونی سه فراورده:

گلبول قرمز با طول عمر ۳۵ تا ۴۲ روز باتوجه به مواد نگهدارنده آن

پلاسما با طول عمر ۱۸ تا ۲۴ ماه و پلاکت با طول عمر ۳ روز

است و یک چالش مهم دیگر ما تامین پلاکت برای افزایش و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان و کسانی است که شیمی درمانی می کنند. از نظر تامین فراورده های خونی خودکفا هستیم. حتی در یک مورد برای نجات جان یک مادر عمانی نیازمند به یکی از گروههای خونی نادر، خون مورد نیاز به عمان ارسال شد و وزیر بهداشت عمان هم از سازمان انتقال خون ایران تقدیر کرد.

تجهیزات بومی

تجهیزات مورد استفاده سازمان ملی انتقال خون در حال حاضر از طریق شرکتهای دانش بنیان تامین می شود که پس طی آزمونهای استاندارد و کسب موفقیت در آن در سازمان به کار گرفته می شود.

خون؛ از اهدا تا انتقال به بیمار

پس از طی مرحله اهدا، مرحله چک آزمایشگاهی و فرآورده گیری بر اساس پروتکلهای بین المللی سلامت خون آغاز می شود. آزمایشهایی نظیر تعیین گروه خونی، تست HIV  و همچنین هپاتیت B  انجام می شود و بیمارستانها و مراکز درمانی بر اساس پروتکلهای درخواست خون، میزان نیاز خود را اعلام می کنند و سپس مرحله نهایی تامین خون بیمار انچام می شود.

همچین نگاه کنید به: O منفی مهمترین نیاز خونی و حمایت اهدا کنندگان از بیماران

انتهای پیام/

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

روز جهانی غذای گرم و تند

نیم نگاه یک انفجار طعم را تجربه کنید که باعث می شود جوانه های چشایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت