خانه / آموزش و پژوهش / مخاطب‌شناسی ایتا

مخاطب‌شناسی ایتا

روزنامه فرهیختگان*: ایتا یکی از پیامرسانهای داخلی است که در چند سال اخیر در حال فعالیت است. اما شاید تفاوتش با دیگر شبکه‌های داخلی، محتوایی است که در این پیامرسان تولید می‌شود و در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. برای اینکه بدانیم این شبکه اجتماعی چه ویژگی‌هایی دارد و چه محتوایی را برای مخاطبانش تولید می‌کند به سراغ محمد حسن اسدی‌ طاری، استاد رسانه رفتیم و با او درباره ایتا گفت‌وگویی داشتیم. این استاد دانشگاه در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «قبل از شروع بحث باید بگویم که شرکت سازنده ایتا، پاسخ خیلی از سوالات درباره ایتل را سربسته و محرمانه نگه داشته است. البته نکته مهم‌تر این است که تاکنون هیچ گزارش تحقیقی از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌های داخلی انجام نشده است.»

محمد حسن اسدی طاری مدیر مسئول پایگاه خبری ارتباط امروز، در ادامه با اشاره به رشد چند سال اخیر پیامرسان‌های داخلی گفت: «پیامرسان داخلی ایتا به همراه چند مجموعه پیامرسان داخلی ظرف ۵-۴ سال گذشته ایجاد شدند. فعالیت‌ این مجموعه‌های پیامرسان در دستور کار شورای انفورماتیک قرار داشت و دولت وقت و دولت مستقر کمک‌هایی را به این موضوع اختصاص دادند. ایتا یک نسخه ورژن قدیمی تلگرام است و بر همان اساس و مبنا ساخته شده است. البته تلگرام یک‌سری ویژگی‌ها دارد که ایتا ندارد. مثلا امکان کانال‌های درختی دارد. کانال‌های درختی قابلیت‌های زیادی دارند یعنی برای مطالب زمان‌بندی دارد که چقدر بماند و حذف شود، حذف خودکار مطالب ارسال شده، فرستادن متن‌های طولانی همراه با تصویر و گیف.
در نقد و بررسی ایتا باید گفت: سرعت ارتباطی آن خوب است. الان به‌خاطر اینکه شبکه‌های پیامرسان‌های خارجی تحت مقررات فیلترینگ هستند، پیامرسان‌های داخلی نیاز بخشی از مخاطبان را برطرف می‌کنند. ایتا هم براساس بررسی‌هایی که من کردم طی یک سال گذشته بین ۴۰-۳۰ درصد کاربرانش افزایش یافته است.
اسدی طاری با بیان اینکه ضریب برد ایتا محدود به مخاطبان داخلی است، می‌گوید: «مخاطبان خارجی شاید زیاد این پیامرسان را نشناسند و استفاده نکنند ولی ضریب نفوذش بین مخاطبان داخلی هم زیاد نیست. ۳ یا ۴ رقیب داخلی به نام سروش‌پلاس، آی‌گپ، بله و… دارد. ایتا به نوعی حد وسط بین تلگرام و بله است. از نظر تماس صوتی و تصویری و پیام‌های گروهی و کانال همان کارها را می‌کند که همه این پیامرسان‌ها می‌کنند.»
او با اشاره به اینکه ایتا یک‌سری عیوب در کانال‌سازی دارد، گفت: «یکی از مشکلاتی که این پیامرسان داخلی دارد، این است که امکان ترندسازی ندارد و کانال‌های معدودی می‌توان در آن درست کرد. یک‌سری کلیدواژه‌ها در ایتا قابل درست کردن نیست و نمی‌توان کسب‌وکارها را براساس این کلیدواژه‌ها به راه انداخت. این موضوع در پیامرسان‌های داخلی دیگر، کمتر به چشم می‌خورد اما در ایتا این محدودیت‌ها وجود دارد. کانال‌سازی، عنوان، موضوع، حتی پیام‌ها یا هشتگ‌ها و ترندکردن در ایتا محدودیت دارد. ولی در پیامرسان بله هر فروشگاهی را می‌توان راه انداخت ولی در ایتا امکان این وجود ندارد.»
اسدی به موضوع مخاطب‌شناسی و تحقیق درخصوص کاربران شبکه‌های داخلی ازجمله ایتا اشاره می‌کند و می‌گوید: «تا الان هیج پژوهشی درخصوص مخاطب‌سنجی این شبکه داخلی ندیدم. اما مطمئنا تمام کسانی که به پیامرسان‌های خارجی اعتقادی ندارند و آنها را قبول ندارند، مخاطب و کاربر این پیامرسان داخلی هستند.»
*متن این مصاحبه از روزنامه فرهیختگان تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ گرفته شده و فقط ویرایش محتوایی در آن به کار رفته و البته به دلیل اشتباهاتی که در تنظیم مطلب در روزنامه مزبور وجود داشته است.
انتهای پیام/

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

عوامل موثر بر افزایش توانمندی خبرنگاران آزاد

در دنیای امروز رسانه، از دست دادن کار در یک نهاد رسانه‌ای یا اتاق خبر، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت