خانه / آموزش و پژوهش / هوش مصنوعی جدید گوگل می تواند آب و هوا را ۱۰ روز قبل به دقت پیش بینی کند

هوش مصنوعی جدید گوگل می تواند آب و هوا را ۱۰ روز قبل به دقت پیش بینی کند

هوش مصنوعی گوگل ممکن است سرانجام پس از یادگیری نحوه پیش‌بینی دقیق آب و هوا از ۱۰ روز قبل بتواند پیش بینی دقیقی انجام دهد.

توانمندی جدیدی که توسط Google DeepMind ایجاد شده است، پس از آموزش ۴۰ سال داده‌های هواشناسی از ایستگاه‌های هواشناسی، تصاویر ماهواره‌ای و سوابق رادار، می‌تواند پیش‌بینی‌های دقیقی را در کمتر از یک دقیقه انجام دهد؛ قبلاً ثابت کرده است که می‌تواند رویدادهای شدید آب و هوایی را خیلی زودتر شناسایی کند، مانند شناسایی طوفان لی نه روز قبل از وقوع در سپتامبر.

این تکنولوژی همچنین می تواند امکان تشخیص زودهنگام طوفان هایی مانند دبی را فراهم کند که این هفته سواحل جنوبی انگلیس را درنوردیده و باعث اختلال گسترده شده است.

“پوشمیت کولی” معاون تحقیقات Google DeepMind می‌گوید: «پیش‌بینی آب و هوا یکی از چالش‌برانگیزترین مشکلاتی است که بشریت برای مدت طولانی روی آن کار کرده است.

این فرایند برخلاف مدل‌های سنتی که بر شرایط فعلی از طریق معادلات فیزیک و الگوریتم‌های کامپیوتری تکیه می‌کنند، برنامه جدید از یک شبکه عصبی برای یادگیری چگونگی تکامل جو در طول زمان استفاده می‌کند.

نقطه عطف در پیش بینی آب و هوا

تیم تحقیق و توسعه تکنولوژی آب و هوایی، برنامه ای به نام GraphCast را به صورت منبع باز ساخته است تا سازمان های هواشناسی در سراسر جهان بتوانند از آن در کنار مدل های سنتی خود استفاده کنند.

رمی لام، محقق DeepMind می گوید: «این قطعاً یک نقطه عطف در پیش بینی آب و هوا است و نشان می دهد که تا چه حد یادگیری ماشین و هوش مصنوعی می توانند با پدیده های فیزیکی بسیار پیچیده مقابله کنند.

در تحقیق جدیدی که در مجله Science منتشر شده است، DeepMind  نشان داد که GraphCast بهتر از برترین سیستمهای شبیه‌سازی آب‌وهوا که حتی دارای پیش‌بینی وضوح بالای HRES  هستند، عمل می‌کند. هنگام پیش‌بینی آب و هوا در تروپوسفر، که از سطح زمین تا ارتفاع ۱۲ مایلی امتداد دارد، GraphCast  در ۹۹٫۷ درصد موارد در مقایسه با HRES، پیش‌بینی آب و هوای دقیق‌تری ارائه کرد.

از جمله قابلیتهای این تکنولوژی علاوه بر پیش‌بینی دقیق مسیر طوفان‌ها، شناسایی رودخانه‌های جوی مرتبط با سیل و پیش بینی دقیق دماست.

متیو چانتری، هماهنگ‌کننده یادگیری ماشین در ECMWF، که در حال حاضر از این برنامه استفاده می‌کند، می‌گوید: «پیش‌بینی آب‌وهوا برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد، ممکن است به پیش‌بینی باران، تولید انرژی سبز یا مسیریابی بهینه برای ترافیک هوایی علاقه‌مند باشید.

در ۱۸ ماه گذشته، ما شاهد ظهور یک امکان جدید برای پیش بینی آب و هوا به طور مستقیم با مدل های یادگیری ماشین بوده ایم. این یک فناوری بسیار هیجان انگیز است. این احتمالاً آغاز یک انقلاب در نحوه ایجاد پیش بینی آب و هوای ما است.

زمان های هیجان انگیز اما چالش برانگیز

Met Office  در کنار موسسه Alan Turing برای کاوش با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای بهبود پیش‌بینی‌های خود کار می‌کند و گفت که در حال توسعه یک شبکه عصبی مشابه است.

پروفسور سایمون ووسپر، مدیر علم اداره هواشناسی، درباره آخرین تحقیقات اظهار داشت: “این زمان‌ها برای پیش‌بینی آب‌وهوا هیجان‌انگیز، اما همچنین چالش‌برانگیز هستند. همانطور که تکنولوژی جابه جا می شود، آب و هوا نیز با تغییرات آب و هوایی مداوم تغییر می کند. هدف در همکاری با موسسه آلن تورینگ، این است که بهترین‌هایی را که هوش مصنوعی می‌تواند ارائه دهد، در حین کار با مدل‌های کامپیوتری سنتی خود بر اساس فیزیک جو، به کار ببریم. ما بر این باوریم که این ترکیب فناوری‌ها قوی‌ترین و دقیق‌ترین پیش‌بینی‌های آب‌وهوا را در عصر تغییرات چشمگیر ناشی از رویدادهای آب و هوایی شدیدتر ارائه می‌کند.”

انتهای پیام/ محمد حسن اسدی طاری/ منبع: msn.com

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

عوامل موثر بر افزایش توانمندی خبرنگاران آزاد

در دنیای امروز رسانه، از دست دادن کار در یک نهاد رسانه‌ای یا اتاق خبر، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت