خانه / آموزش و پژوهش / صاحبان فناوری هوش مصنوعی قدرت آن را بزرگنمایی می کنند

صاحبان فناوری هوش مصنوعی قدرت آن را بزرگنمایی می کنند

اندرو انگ، یکی از بنیانگذاران گوگل برین، * که یکی از چهره‌های برجسته هوش مصنوعی است  روز دوشنبه به یک نشریه مالی استرالیا گفت که رهبران فناوری بزرگ در حال اغراق در تهدید وجودی هوش مصنوعی برای بشریت هستند تا سهم بازار خود را از طریق مقررات دولتی تقویت کنند.

وی می گوید: این یک سلاح برای لابی‌گران است که برای قوانینی که برای جامعه متن‌باز بسیار مضر است، استدلال کنند. زیرا قطعاً شرکت های فناوری بزرگی وجود دارند که ترجیح می دهند مجبور نباشند با منبع باز رقابت کنند، بنابراین در حال ایجاد ترس از هوش مصنوعی هستند.

در عین حال سام آلتمن، مدیر عامل اوپن ای آی **، صراحتاً در مورد نیاز به مقررات دولتی هوش مصنوعی صحبت کرده است. در ماه مه، آلتمن به همراه دمیس حسابیس، مدیرعاملدیپ مایند و داریو آمودی، مدیر عامل آنتروپیک، بیانیه‌ای از مرکز ایمنی هوش مصنوعی امضا کردند که خطرات هوش مصنوعی برای بشریت را با خطرات جنگ‌های هسته‌ای و بیماری‌های همه‌گیر مقایسه می‌کرد.

در همین زمینه اسوین پرابهاکار، تحلیلگر سیاست، گفت: «این تصور که سیستم‌های هوش مصنوعی از کنترل خارج می‌شوند و انسان‌ها را منقرض می‌کنند، یک طرح جذاب در فیلم‌های علمی تخیلی هیجان‌انگیز است، اما در دنیای واقعی، ترس بیش‌تر اغراق‌آمیز است تا یک سناریوی محتمل.»

وی گفته است که تامل بر یک آخرالزمان ناشی از هوش مصنوعی به طورغیرمنصفانه مزایای عظیم و ملموس این فناوری را به حاشیه می برد. او تاکید کرد: دستاوردهای حاصل از هوش مصنوعی در زمینه‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و بهره‌وری اقتصادی بسیار زیاد است و می‌تواند استانداردهای زندگی جهانی را به طور قابل‌توجهی ارتقا دهد.

اسوین پرابهاکار افزود که قوانین بیش از حد گسترده دولتی در مورد هوش مصنوعی می تواند چالش هایی را برای جامعه منبع باز ایجاد کند. چنین مقررات، به خصوص اگر مسئولیت توسعه‌دهندگان سیستم‌های هوش مصنوعی منبع باز را در مورد نحوه استفاده از ابزارهایشان بگذارند، می‌تواند مشارکت‌کنندگان را دلسرد کند. اگر از ابزارهای AI منبع باز آنها سوء استفاده شود، ممکن است از مشکلات حقوقی بترسند و این باعث می‌شود که کمتر کار خود را آزادانه به اشتراک بگذارند.

ایجاد چالش برای هوش مصنوعی منبع باز

آلا شعبانا، یکی از بنیانگذاران بنیاد اوپن تنسور *** ، سازمانی که متعهد به توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی است که باز و در دسترس عموم است، درباره رهبران هوش مصنوعی فناوری بزرگ گفت: آنها قطعا از تاکتیک‌های ترساندن استفاده می‌کنند. چیزهای بسیار بیشتری وجود دارد که ما باید بیشتر از خطر انقراض بشریت نگران آنها باشیم. این یک مقدار اغراق آمیز است. این همه روابط عمومی است.

او به “تک نیوز ورلد” **** گفته است: گفت: «ایجاد هوش عمومی مصنوعی – هوش مصنوعی با آگاهی که بتواند برای خودش فکر کند و بدون دخالت انسان برای خودش انجام دهد – جام مقدس هوش مصنوعی است. اما چگونه می‌توانیم چیزی را ایجاد کنیم که آگاهانه باشد، وقتی خودمان آگاهی را درک نمی‌کنیم؟

شعبانا مدعی شد که فرمان اجرایی هوش مصنوعی که روز دوشنبه توسط کاخ سفید منتشر شد، حاوی مقرراتی است که شرکت‌های بزرگ فناوری هوش مصنوعی را نسبت به توسعه‌دهندگان متن‌باز ترجیح می‌دهد.

او گفت: یکی از الزامات این است که هر شرکتی که مدل‌های هوش مصنوعی را توسعه می‌دهد باید گزارش آموزش آن مدل را آغاز کند و آن را توسط دولت آمریکا تأیید کند. او ادامه داد که جامعه متن‌باز تنها جامعه‌ای نخواهد بود که می‌تواند توسط مقررات دولتی هوش مصنوعی آسیب ببیند.

هزینه های پنهان مقررات هوش مصنوعی

در حالی که مقررات می‌تواند به بازیکنان کوچک و منبع باز هوش مصنوعی آسیب برساند، اما می‌تواند برای تاسیسات کنونی هوش مصنوعی مفید باشد. در این زمینه اسوین پرابهاکار افزود که قوانین بیش از حد گسترده دولتی در مورد هوش مصنوعی می تواند چالش هایی را برای جامعه منبع باز ایجاد کند. چنین مقررات، به خصوص اگر مسئولیت توسعه‌دهندگان سیستم‌های هوش مصنوعی منبع باز را در مورد نحوه استفاده از ابزارهایشان بگذارند، می‌تواند مشارکت‌کنندگان را دلسرد کند. اگر از ابزارهای AI منبع باز آنها سوء استفاده شود، ممکن است از مشکلات حقوقی بترسند و این باعث می‌شود که کمتر کار خود را آزادانه به اشتراک بگذارند.

به گفته او مقررات سختگیرانه در مورد هوش مصنوعی موانع قابل توجهی برای ورود ایجاد می کند، به ویژه برای سرمایه گذاری های نوظهور فاقد سرمایه یا تخصص لازم برای انجام بسیاری از دستورات نظارتی. هزینه‌های اولیه مرتبط با پایبندی به مقررات سخت‌گیرانه می‌تواند به طور بالقوه ظهور استارت‌آپ‌های نوآورانه را خفه کند و در نتیجه بازار را حول بازیگران با سابقه تثبیت کند.

*Google Brain

**OpenAI

***Opentensor

****TechNewsWorld

انتهای پیام/ محمد حسن اسدی طاری/ عکس تزیینی است

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

عوامل موثر بر افزایش توانمندی خبرنگاران آزاد

در دنیای امروز رسانه، از دست دادن کار در یک نهاد رسانه‌ای یا اتاق خبر، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت