در بسیاری از نقاط جهان، روزنامه نگاری در بحران است. از مدل مالی نامشخص گرفته تا کاهش سطح اعتماد و اجتناب از اخبار رو به رشد.
در میان این پسزمینه پرآشوب، روزنامهنگاری جامعهمحور(۱) یک ابزار بالقوه برای کمک به رسیدگی به چندین مورد از این چالشهای وجودی ارائه میدهد:
برای انجام این کار نیاز به دور شدن از مدل سنتی جمعآوری و توزیع اخبار از بالا به پایین است و در جای خود، روزنامه نگاران را موظف می کند که ارتباطات عمیقی با شهروندان جوامع ایجاد کنند، فعالانه به آنها گوش دهند تا نیازهای اطلاعاتی آنها را درک کنند و آنها را در سراسر فرآیند خبرسازی مشارکت دهند.
یعنی پتانسیل ایجاد روزنامه نگاری فراگیرتر، تاثیرگذارتر و خدمات محور
روزنامه نگاری جامعه محور چیست؟
روزنامهنگاری جامعهمحور در هسته خود بر ایجاد اخبار برای جوامع و با جوامع تاکید دارد تا درباره آنها. به دنبال رفع نابرابریهای طولانی مدت در روزنامهنگاری با تمرکز بر نیازهای اطلاعاتی واقعی مخاطبان مختلف است. این رویکرد شامل گوش دادن عمیق، همکاری فعال و تعهد به تغییر شکل شیوه های گزارش دهی سنتی است.
برخلاف روزنامه نگاری مرسوم، که اغلب نقش دروازه بان از بالا به پایین را بر عهده می گیرد، روزنامهنگاری جامعهمحور پویایی قدرت را تغییر می دهد. به ورودی جامعه در هر مرحله از فرآیند روزنامه نگاری از شناسایی ایده های داستان گرفته تا تعیین نحوه بیان و توزیع داستان ها اهمیت می دهد.
این رویکرد مشارکتی، رابطه بین روزنامه نگاران و جوامعی را که به آنها خدمت می کنند، بازتعریف می کند. این کار را از طریق گوش دادن عمیق، ایجاد رابطه و مشارکت فعال جامعه انجام می دهد. با تقویت اعتماد و شفافیت، روزنامهنگاری جامعهمحور می تواند به بازسازی ارتباط با مخاطبانی که ممکن است با رسانه های جریان اصلی احساس بیگانگی کنند، کمک کند.
اصول کلیدی روزنامهنگاری جامعهمحور عبارتند از:
- تمرکز نیازهای اطلاعاتی جامعه
- تسهیل گفت و گو و تفاهم
- ایجاد اعتماد و ترویج عدالت
- اتخاذ طرز فکر «تعلق و خدمت».
- ایجاد شیوه های روزنامه نگاری متقابل به جای استخراجی
هدف روزنامهنگاری جامعهمحور با تمرکز بر این اصول، تولید روزنامهنگاری مرتبطتر، قابل اعتمادتر و تأثیرگذارتر است که واقعاً به نیازهای جامعه در این فرآیند خدمت میکند.
چرا روزنامه نگاری جامعه محور مورد نیاز است؟
روزنامهنگاری جامعهمحور همه راهحلها را برای مشکلاتی که روزنامهنگاری امروز با آن مواجه است ندارد، اما میتواند در کمک به مقابله با برخی از بزرگترین چالشهای آن، یعنی:
(۱) بازسازی اعتماد
اعتماد به روزنامهنگاری در چندین کشور در پایینترین سطح یا نزدیک به پایینترین سطح تاریخی است. بر اساس گزارش اخبار دیجیتال ۲۰۲۴، تنها ۴۰ درصد از پاسخ دهندگان در سطح جهان گفته اند که به اکثر اخبار اعتماد دارند. روزنامهنگاری جامعهمحور با اولویت دادن به شفافیت، نمایندگی و ارتباط، راه حل بالقوه ای را برای این مشکل ارائه می دهد، و باعث می شود که جوامع احساس کنند، شنیده شده و با ارزش هستند.
(۲) پرداختن به اجتناب از اخبار
بسیاری از مخاطبان تعمدا از اخبار اجتناب می کنند، اغلب به این دلیل که احساس می کنند نامربوط یا بیش از حد منفی است. روزنامهنگاری جامعهمحور با تمرکز بر گزارشهایی که به نگرانیهای واقعی جامعه و نیازهای اطلاعاتی شناساییشده میپردازد، با این موضوع مقابله میکند.
(۳) افزایش پایداری
روزنامهنگاری جامعهمحور با هماهنگ کردن روزنامهنگاری با نیازهای جامعه، میتواند به اتاقهای خبر کمک کند تا مخاطبان و جریانهای درآمدی را شناسایی کنند. وقتی اتاق خبر تأثیر ملموس جامعه را نشان میدهد، ممکن است امنیت مشارکت، کمکهای مالی و مدلهای عضویت آسانتر باشد. همچنین میتواند با ارائه اطلاعات مرتبط، به ایجاد مشارکت مدنی در جامعه بیشتر کمک کند.
(۴) پرورش نوآوری
روزنامهنگاری جامعهمحور آزمایش با قالبها، پلتفرمها و تکنیکهای داستانسرای جدید را تشویق میکند و اتاقهای خبر را قادر میسازد تا در جایی که هستند به مخاطبان خدمات بهتری ارائه دهند. همچنین تنوع و شمول بیشتر در پوشش خبری را تشویق می کند که بسیار مورد نیاز است.
نحوه تمرین روزنامه نگاری جامعه محور
انتقال به رویکرد روزنامهنگاری جامعهمحور مستلزم تغییر در طرز فکر، شیوه ها و اولویت ها برای بسیاری از روزنامه نگاران و اتاق های خبر است. به طور خاص، این پنج مرحله عملی باید در آنچه انجام میدهید و نحوه انجام آن ادغام شوند:
(۱) نیازهای جامعه را درک کنید
نکته اساسی برای روزنامهنگاری جامعهمحور این است که بدانید مخاطب شما واقعاً به چه چیزی اهمیت می دهد. ابزارهایی مانند نظرسنجی های جامعه می توانند به کشف این نیازها کمک کنند.
ایو پرلمن، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران ” Spaceship Media “می گوید: «تواضع و آگاهی راه را به سوی انجام کار خوب در روزنامه نگاری جامعه محور طولانی تر می کند. “در مورد چیزهایی که نمیدانید، نمیبینید و… کنجکاوی واقعی بیاورید.
(۲) اکوسیستم های اطلاعاتی نقشه
درک چگونگی جریان آزاد اطلاعات در یک جامعه ضروری است. رسانه های خبری تنها منبع اطلاعاتی نیستند که جوامع از آن بهره می برند. به همین دلیل، اتاقهای خبر باید تأثیرگذاران کلیدی، فضاهای فیزیکی (مانند کتابخانهها یا کافهها) و پلتفرمهای دیجیتالی را که مردم اخبار را به اشتراک میگذارند و مصرف میکنند؛ را شناسایی کنند.
(۳) با جوامعی که در آنجا هستند ملاقات کنید
روزنامهنگاری مؤثر فقط به آنچه گزارش میدهید نیست، بلکه به نحوه و مکان توزیع آن است. چه گروههای واتساپ، اتاقهای خبری پاپآپ در کتابخانهها، یا سرویسهای پیامک، ملاقات با مخاطبان در پلتفرمهای مورد علاقه آنها – و در فضای فیزیکی و دیجیتالی مورد علاقه آنها – باعث افزایش تعامل و ایجاد اعتماد و شفافیت میشود.
(۴) به داستان سرایی متنوع متعهد شوید
روزنامهنگاری جامعهمحور اتاقهای خبر را ملزم میکند تا جوامع را در داستانگویی مشارکت دهند تا اطمینان حاصل شود که تنوع دیدگاهها و صداها تقویت شده و در قلب شیوههای روزنامهنگاری قرار دارند. برای حمایت از این موضوع، رسانهها مکانیسمهایی مانند ایجاد هیئتهای مشاوره اجتماعی یا جلسات شنیداری را بررسی کردهاند.
همانطور که “کاندایس فورتمن”(۲)، مدیر اجرایی سابق Outlier Media می گوید: روزنامهنگاری باید فراتر از تعقیب جوایز یا کلیکها حرکت کند و بیشتر به سمت خدمات اجتماعی تمایل داشته باشد. برای اطمینان از اینکه تمام بخشهای کسبوکار شما در جهت یکسانی حرکت میکنند، این به معنای همسو کردن اهداف سرمقاله با استراتژیهای تجاری و نیازهای جامعه است. این مثلث برای موفقیت بلندمدت حیاتی است.
(۵) روی راه حل ها و مثبت بودن تمرکز کنید
در حالی که روزنامهنگاری سنتی اغلب مشکلات را برجسته میکند، روزنامهنگاری جامعهمحور ممکن است سبک گزارشدهی مبتنی بر راهحلها را بپذیرد. روزنامه نگاران با نشان دادن انعطاف پذیری و خلاقیت جامعه می توانند حس غرور و امید را در خود پرورش دهند.
اجرای رویکرد جامعه محور
روزنامهنگاری جامعهمحور فقط پاسخی به چالشهای روزنامهنگاری نیست، بلکه فرصتی برای تجسم مجدد آینده آن است. با تقویت اعتماد، فراگیری و همکاری، روزنامهنگاری جامعهمحور این پتانسیل را دارد که تغییراتی را ایجاد کند که مدت هاست به تعویق افتاده است، یعنی یک چشم انداز رسانه ای عادلانه تر و پایدارتر.
اتخاذ روزنامهنگاری جامعهمحور لزوما آسان نیست. مقاومت در برابر تغییر، منابع محدود، اندازهگیری تأثیر و محدودیتهای زمانی همگی چالشهای مهمی را ایجاد میکنند. با این حال، اگر میخواهیم روزنامهنگاری مرتبطتر و تأثیرگذارتری ایجاد کنیم که مستقیماً به نیازهای اطلاعاتی رسیدگی کند، باید در تلاشهایی سرمایهگذاری کنیم که به طور هدفمند ارتباطات عمیقتری را بین اتاقهای خبر و جوامع ایجاد میکند.
به گفته مادلین بایر، بنیانگذار ال تیمپانو «شما می توانید تمام حقایق را که می خواهید انجام دهید، اگر اعضای جامعه به سازمان شما اعتماد ندارند.»
- این مقاله ترجمه ایست از:
The future of news and the promise of community-centered journalism
توضیحات:
- community-centered journalism
- Candice Fortman
انتهای پیام/ منبع: ijnet.org/en