خانه / اخبار / فرهنگی / زن و سینما

زن و سینما

«زن و سینما» نوشته مرضیه بهرامی برومند به تازگی توسط انتشارات لوگوس  روانه بازار نشر شده استروند کلی سینمای ایران نشان داده که در دوره‌های مختلف، بازنمایی جلوه‌های مختلف اجتماعی در فیلم و سینما نیز تغییر کرده است. زن نیز به عنوان یکی از عناصر فیلم‌های سینمایی، تحت تأثیر این تغییرات به شکل‌های مختلفی بازنمایی شده است. بعد از انقلاب سینما به عنوان بهترین ابزار برای ترویج پیام انقلاب و ایدئولوژی و قوانین اسلامی قرار گرفت. در دهه شصت همزمان با وقوع جنگ میل به فاصله‌گیری از زندگی سرمایه‌دارانه و مصرف‌گرایانه، فرهنگ شهادت بر فرهنگ زندگی غلبه یافت. از این رو جامعه بیشتر به روح‌های بی بدن خود تاکید می‌کرد تا بر بدن‌های زنده بی‌روح. مفهوم شهادت نماد پیروزی روح بر بدن بود. زهد و ریاضت بر بدن بر شکل پوشش و لباس آدم‌ها هم قابل تشخیص بود.

به گزارش ارتباط امروز، بهرامی برومند در کتاب جدید خود تلاش کرده تا این تطور بدن زنانه را طی تاریخ نشان دهد. او در بخشی از مقدمه کتاب می‌نویسد: « ایدئولوژی و گفتمان زندگی در دوران جنگ، فضای سینمای ایران را هم تحت شعاع خود قرار داده بود و سینمای دفاع مقدس «گفتمانی مردانه» داشت که در مواردی هم با فیلم‌هایی بدون زن عجین بودند. حضور زنان درسایه کاراکتر مردان قهرمان جنگ گم می‌شدند و مردان برای جنگیدن نیازی به حضور زنان نداشتند و زنان با نشانگان حجاب و عفاف در چارچوب خانه و کانون خانواده در فیلم‌های دفاع مقدس همراه شد. با شروع نوسازی بعد از جنگ، «توجه به بدن» جای خود را به «ریاضت به بدن» داد و بدن مرکز توجه شد.

در پشت جلد کتاب هم آمده است: «مفهوم بدن در دوران پساجنگ با اقتصاد، سرمایه و مصرف گره خورد و جایگاه مقدس و نمادین آن جای خود را به جنسی شدن داد. به بیان فوکویی، بدن جولانگاه بروز و ظهور قدرت می‌شود و رسانه تلویزیون و سینما در فرایند ساخت و بازتولید این بدنِ جنسی‌شده و نمایشی، گفتمانی دیگر از سوژه زنانه را آغاز می‌کند. ازاین‌رو، تصویر نمازی نزدیک زن برای اولین‌بار در فیلم «عروس» که جزو اولین فیلم‌های جاده‌ای بعد از انقلاب بود نشان داده شد. تا قبل از آن زنان در قالب رویدادهای زندگی روزمره که محورشان روابط درون خانه است نمایش داده می‌شدند، ولی حضور زن در فیلم عروس به طور نمادین محصول فضای باز رسانه‌ای و آغاز نوسازی بعد از جنگ در حوزه سینما است که در آن توجه به بدن و پوشش اهمیت پیدا کرده، سینما در پیوند مشترک بین مردسالاری و اقتصاد سرمایه‌داری نوسازی رونق پیدا کرد: سوژگی بدن زنانه.» انتشارات لوگوس کتاب «زن و سینما» نوشته مرضیه بهرامی برومند را در ۱۱۹ صفحه به قیمت ۷۵ هزار تومان منتشر کرده است.

همچنین جهت اطلاعات بیشتر می توانید به خبرگزاری کتاب ایران مراجعه کنید.

انتهای پیام/

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

گابو ۴۰ سال پس از جایزه‌ نوبل و «تنهایی» همچنان زنده

چهار دهه از اهدای جایزه‌ نوبل به نویسنده کلمبیایی سپری می‌شود، رمانی که همچنان مخاطبان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت