خانه / اخبار / اجتماعی / بازار سرد شب یلدا در چهارمحال و بختیاری

بازار سرد شب یلدا در چهارمحال و بختیاری

پاییز در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی و بلندترین شب سال(یلدا یا چله) خود است، مردمان این مرز بوم از سالیان دور این شب را در کنار یکدیگر جشن می‌گرفتند، اما در طول سال‌های اخیر به‌علت بیماری کرونا این آیین کمرنگ شد، اما به‌نظر می‌رسد امسال نیز یلدا به رونق سال‌های گذشته نباشد.

یکی از رسومات قدیمی شب چله در بین ایرانیان تهیه آجیل، میوه، شیرینی و تدارک برخی غذاهای محلی مناسب با فرهنگ همان منطقه است، در گذشته مردم بام ایران با برخی تنقلات محلی مانند کشمش، گندمک، بادام و گردو، میوه‌هایی مانند انار و هندوانه و آش‌های محلی از مهمانان خود پذیرایی می‌کردند، در دهه‌های اخیر سفره‌های یلدا پررنگ‌تر از گذشته شد و آجیل‌ها، شیرینی‌ها و میوه‌های رنگارنگ به این سفره اضافه شدند.

در گزارش ایسنا به این موضوع پرداخته شده و آمده است: اما در چند سال اخیر افزایش شدید قیمت آجیل، میوه و شیرینی بازار شب یلدا را در چهارمحال و بختیاری و بالتبع آن در بسیاری از شهرهای کشور راکد کرده است، باوجود اینکه چند روز بیش‌تر تا رسیدن به روزهای پایانی پاییز نمانده، بازار شب یلدا هنوز گرم نشده است که شاید یکی از دلایل اصلی آن کاهش توان خرید مردم باشد.

مردم توان خرید آجیل ندارند

به گزارش ارتباط امروز به نقل از ایسنا، محسن مرادی رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان شهرکرد گفته است: قیمت آجیل در ماه‌های اخیر افزایش چندانی نداشته است و تنها قیمت پسته ۷ درصد افزایش داشت، با این حال قیمت آجیل عموما بالا است و مردم توان خرید ندارند. بازار آجیل تاکنون رونق نگرفته است، پیش‌بینی می‌شود باتوجه به بالا بودن قیمت‌ها مردم استقبال چندانی برای خرید نداشته باشند، حال باید منتظر روزهای آینده بود. قیمت هر کیلوگرم پسته بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ هزار تومان، قیمت بادام زمینی بین ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی بین ۱۵۰ تا ۲۳۰ هزار تومان، بادام هندی ۳۲۰ تا ۳۷۰، برنجک ۶۰ تا ۷۷ هزار تومان، گندمک بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان و کشمش بین ۷۵ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

جمشید آل‌مومن رئیس اتحادیه میوه‌فروشان شهرکرد نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه میوه در حال حاضر در بازار به‌وفور وجود دارد، اظهار کرد: اما باتوجه به گرانی میوه توان خرید مردم کاهش پیدا کرده است، طبق وضعیت موجود توان خرید مردم نسبت به سال گذشته با کاهش ۵۰ درصدی روبرو شده است. بازار فروش میوه شب یلدا تا حدودی راکد است و مردم نمی‌توانند مانند هر سال خرید داشته باشند.

انتهای پیام/

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

انتخابات انجمن علمی پزشکان عمومی جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ برگزار می شود

انتخابات انجمن علمی پزشکان عمومی جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ برگزار می شود. ><<>><< انتخابات از ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت