تاثیر هوش مصنوعی مولد بر روزنامه نگاری، شاخه مهم روزنامه نگاری تکنولوژی را تقویت کرده است. تا جاییکه بررسی انتظارات مخاطبان از این نوع روزنامه نگاری نشان می دهد که سطح توقع آنها از کیفیت تولیدات و محتوای پیامهای تکنولوژیکی را افزایش داده است.
بررسی برخی از انتظارات کمتر آشکار مخاطبان نیز مفید است. برخی از مخاطبان نیز به جای توجه بیشتر به عمق پیام به ابزار هوشمند و مکانیسم استفاده از آن توجه و در مورد پیچیدگیهای استفاده از هوش مصنوعی فکر می کنند. مانند اینکه آیا روزنامهنگاران قبل از ویرایش تصاویر افراد با هوش مصنوعی، باید رضایت آنها را جلب کنند یا خیر؟
نیویورک تایمز هنگام توصیف رویکرد خود به هوش مصنوعی مولد، به سه اصل: شفافیت، نظارت انسانی و استفاده از هوش مصنوعی “به عنوان ابزاری در خدمت ماموریت روزنامه نگاران” را در مقابل، مولدهای غیر هوشمند(۱) برای کاربردهای مختلف، از جمله نوشتن تیتر، پیشنهاد ایدههای داستانی یا استفاده از هوش مصنوعی برای تولید تصاویر یا ویدیو، ارائه میدهد.
در نتیجه دسته ای از مخاطبان آن از ملموس بودن و خاص بودن زمانی که این رسانه اعتراف کرد که از هوش مصنوعی مولد استفاده خواهد کرد یا نخواهد کرد، قدردانی کردند.
برخی از مصاحبهشوندگان یا مخاطبان پیشنهاد کردند که رسانههای خبری باید به جای سیاستهای خاص اتاق خبر، به سمت سیاستهای سراسری و استراتژیهای هوشمند حرکت کنند. زیرا پیگیری سیاستهای هوش مصنوعی برای هر یک از منابع خبری زیادی که با آنها روبرو میشوند، دشوار است.
در حالیکه به نظر می رسد برخی از رسانهها ابزارهای هوش مصنوعی را در اختیار روزنامهنگاران قرار میدهند که به آنها اجازه میدهد پیشنویس عناوین را بنویسند و پیشبینی تعداد مشترکینی را که یک داستان میتواند به دست آورد، دریافت کنند. این امر روزنامهنگاران را تشویق میکند تا اخبار را به روشهای احساسیتر و قطبیتر ارائه دهند تا سعی کنند کلیکها و مشترکین بیشتری کسب کنند.
این اصل در روزنامه نگاری عام رایج است که روزنامهنگاران نباید تفکر انتقادی خود را به هوش مصنوعی برونسپاری کنند یا اجازه دهند هوش مصنوعی به طور ناعادلانه بر نحوه تفکر روزنامهنگاران در مورد آنچه گزارش میدهند تأثیر بگذارد. برخی نیز معتقدند که اثرات سوگیری الگوریتمی را میتوان با استفاده از سازمانهای خبری به عنوان دادههای آموزشی کاهش داد.
پیوند دادن سیاستهای رسانههای خبری با تجربیات و سطح راحتی مخاطبان
هنگام توسعه یا اصلاح سیاستهای هوش مصنوعی مولد یک رسانه خبری، در نظر گرفتن تجربیات و انتظارات مخاطبان خبر و همچنین سطح راحتی کلی آنها با کاربردهای گسترده و خاصتر هوش مصنوعی میتواند مفید باشد.
سوال اصلی اینجاست که آیا مشتریان اخبار عموماً با استفاده از هوش مصنوعی در پشت صحنه در مقایسه با استفاده از آن برای ایجاد یا ویرایش محتوای عمومی، احساس راحتی بیشتری میکنند یا نه؟ اگرچه سطح راحتی در موارد استفاده گوناگون متفاوت است.
به عنوان مثال، استفاده از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد یک مجری مجازی خبر بسیار ناراحت کننده است. برعکس، استفاده از هوش مصنوعی مولد برای تولید مدلهای سهبعدی یا پالتهای رنگی مفیدتر است.
به همین ترتیب، مخاطبان با استفاده روزنامهنگاران از هوش مصنوعی برای نمایش گذشته یا آینده دور راحتترند تا اینکه با استفاده روزنامهنگاران از آن برای نمایش زمان حال موافق باشند.
این در مورد روزنامهنگارانی که از هوش مصنوعی مولد برای خلق تصاویر غیرواقعی استفاده میکنند نیز در مقایسه با تصاویر واقعگرایانه، صدق می کند.
سطح راحتی مخاطبان در مواردی که روزنامهنگاران از ابزارها یا فرآیندهای هوش مصنوعی که خودشان استفاده کرده بودند، مانند استفاده از نرمافزار هوش مصنوعی برای ایجاد توضیح متن جایگزین برای یک تصویر یا استفاده از هوش مصنوعی برای محو کردن پسزمینه یک تصویر، افزایش یافته است.
این بینشها نشان میدهد که مخاطبان اخبار انتظار دارند سازمانهای خبری هنگام تصمیمگیری در مورد استفاده یا نحوه استفاده از هوش مصنوعی، سناریوها و مسائل متنوعی، از جمله سواد هوش مصنوعی مخاطبان، را در نظر بگیرند.
به طور کلی، سازمانهای خبری برای درک آنچه مخاطبان از هوش مصنوعی میخواهند یا نمیخواهند و ایجاد تعادل بین این انتظارات با اهداف روزنامهنگاری خود و در عین حال شفاف بودن با مخاطبان در مورد رویکرد خود، کارهای زیادی برای انجام دادن دارند.
انتهای پیام/
فرهنگ پذیری پایگاه خبری اجتماعی – فرهنگی
