خانه / اخبار / فرهنگی / از «دیدی» چه خبر؟

از «دیدی» چه خبر؟

«دیتر هالروردن» کمدین نام‌آشنای آلمانی که در دهه ۱۹۷۰ میلادی با شخصیتی به نام دیدی به اوج شهرت رسید، این روزها در ۸۷ ساگی همچنان به فعالیت هنری خود ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، «دیتر هالروردن»، ۵ ستامبر ۱۹۳۵ در شهر دسائو در شمال شرق آلمان و در ایالت زاکسن-آنهالت متولد شد، مادرش دستیار پزشک و پدرش یک مهندس فارغ التحصیل در استخدام کمپانی هواپیماساز آلمانی یونکرز بود. او خواهر و برادری به نام‌های رنات و مارگو و همچنین چهار فرزند حاصل از سه ازدواجش دارد.

هالروردن بخش قابل توجهی از شهرت خود را برای حضور در یک سریال تلویزیونی آلمانی به نام دیدی (Die Didi-Show) کسب کرد که در آن در نقش یک کارآگاه شبیه بارزس کلوزو در مجموعه «لنگ صورتی را ایفا می‌کرد. این سریال که به انگلیسی هم دوبله شد، با نام سریال «دیدی» در کشورهای مختلف نمایش داده شده است.

در اوایل دهه ۱۹۸۰، نسخه‌ای با زیرنویس آفریقایی از سریال کمدی «مزخرفات بدون توقف» (۱۹۷۵) با بازی وی در آفریقای جنوبی پخش شد. همچنین یک نسخه دوبله اسپانیایی نیز برای آمریکای لاتین با نام «دیوذانگی دیدی» منتشر شد. این بازیگر و کمدین همچنین تعدادی تک‌آهنگ موسیقی نیز منتشر کرده که اغلب تقلید از آهنگ‌های پرطرفدار است.

دیدی در سال‌های اخیر با ایفای نقش‌های اصلی در فیلم‌های کمدی-درام «بازگشت به مسیر» و «سر پر از عسل» به فعالیت هنری خود بازگشته و صداپیشگی شخصیت «ولاد» را در دوبله آلمانی انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا ۲» vh نیز بر عهده داشته است.

از سال ۱۹۸۸، دیتر هالروردن در منطقه ترگاستل فرانسه در قلعه «Costaérès» زندگی می‌کند. او در سال ۲۰۰۷ او به عنوان شهروند افتخاری زادگاهش دسائو معرفی شد و در تاریخ چهارم دسامبر امسالی خانه تئاتری را با عنوان «Mitteldeutsches» در زادگاهش افتتاح کرده که میزبان آثار «هالروردن» و همچنین اجراهای مهمان و خوانش هنرمندان، کمدین‌ها و بازیگران آلمانی است. 

«دیتر هالروردن» با نام شخصیت کمدی دیدی در ایران نیز چهره‌ای شناخته شده است و دوبله فارسی آثاری از وی چون «دیدی و جاسوس‌ها»، «دیدی و ارثیه خانوادگی»، «دیدی می‌تازد»، «دیدی مشابه رئیس»، «دیدی مشاور آقای رئیس» با صداپیشگی حسین عرفانی در چند دهه گذشته در ایران پخش شده است.

درام آلمانی «قلبم را تکان بده» به کارگردانی «هانا اولدردیسن» محصول ۲۰۱۷، جدیدترین فیلم سینمایی با بازی «هالروردن» است. او همچنین در سال ۲۰۲۰ در فصل دوم سریال «خواننده نقابدار» نیز ظاهر شده است.

انتهای پیام/  منبع: ایسنا

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

زیستگاه لک‌لک‌ها در کردستان ثبت شد

معاون میراث فرهنگی استان کردستان از گمانه‌زنی و کاوش تپه «توبره‌ریز» در کامیاران، ثبت ملی «زیستگاه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت