از اخراج انبوه کارکنان و کاهش درآمد در روزنامه ها در سراسر جهان گرفته تا عدم اعتماد به رسانهها و موارد دیگری که صنعت خبر امروز با چالشهایی مواجه نیست.
اما برخی از روزنامهنگاران بهجای تسلیم شدن در برابر شکست، ابتکار عمل را به کار میگیرند تا صنعت را به سمت آنچه که معتقدند آیندهای بهتر خواهد بود و با تمرکز بر مخاطبان در درجه اول؛ تغییر جهت دهند.
ماتیا پرتی از روزنامه نگاران عضو انجمن بین المللی روزنامه نگاری معتقد است: روزنامه نگاری باید و می تواند دوباره اختراع شود و تنها راه انجام آن این است که آن را با مخاطبان انجام دهیم.
پرتی، که قبلاً روزنامه “روزنامه نگاری مبتنی بر هوش مصنوعی”(۱) را مدیریت می کرد، همچنین معتقد است جلب اعتماد مخاطبان مستلزم تامین منافع آنهاست و سبب می شود مخاطب به عنوان محور رسانه در تلاش برای حفظ بنیان رسانه شریک باشد.
“آنیکا رورانن”(۲) رئیس خدمات دیجیتال شرکت پخش فنلاندی Yle، نیز براین اعتقاد است که کیمیاگران خبری همواره پایبند به چشم اندازی مبتنی بر آینده روزنامه نگاری مخاطب محور هستند.
ملاحظات مهمی که در این زمینه نباید فراموش کرد:
- متمرکز کردن مخاطبان
روزنامهنگاران هنگام متمرکز کردن مخاطبان باید در نظر داشته باشند که چه محتوایی را میخواهند و چگونه آن را به بهترین شکل به آنها ارائه دهند. رورانن در این زمینه معتقد است: «وقتی مخاطبان خود را درک کنید و نیازهای متفاوت آنها، و نیز روشهای مختلف استفاده از رسانهها را درک کنید، میتوانید بهتر به آنها دسترسی پیدا کنید.
“آلدانا والز”(۳)، کارگردان و برنامه ساز مخاطب محور در “گانت”(۴) می گوید: وقتی ما روی دسترسی به محتوای خود برای مخاطبان مختلف کار می کنیم، اولین قدم همیشه این است که بفهمیم آنها برای چه چیزی ارزش دارند، کجا هستند، به چه چیزی اهمیت می دهند و چگونه می توانیم نیازهای آنها را با روزنامه نگاری خود برطرف کنیم.
در نمونهای از ابتکار خلاقانهای که گانت با محوریت مخاطب انجام داده است استفاده از “کیوآر کد” را برای سوق دادن مخاطب به سمت صفحه های جذاب رسانه را ابزاری برای حذب مخاطب به سوی مخاطب سازی رسانه ها دانسته و تجربه کرده است.
والز توضیح داد به عنوان کسی که به تجربه مخاطب فکر می کند، به این زمینه تجربه کرده است. زمانی که برای اولین بار مخاطب با کیوآر کد و طرح آن روی زیر لیوانی روبرو میشود، همان لحظه ایست که می توان همه آنچه که برای نفوذ بر مخاطب لازم است را باید طراحی کرد.
اساساً، آنها باید اطمینان حاصل کنند که اسکن کد QR یک تجربه “افزودنی” خواهد بود و ارزشی را برای افراد به هنگام معاشرت فراهم می کند. به نوبه خود، آنها فعالانه در محتوای خود شرکت می کنند و ارتباط مثبتی با رسانه ایجاد می کنند.
- بودجه و اعتبارات مالی
به گفته ماتیا پرتی به دلیل مشکلات مالی که روزنامه نگاری را درگیر کرده است، بسیاری از اتاق های خبر به جای اولویت دادن به محصول، بر اساس سود تصمیم می گیرند.
او گفت: «من معتقدم که روزنامهنگاری به عنوان یک صنعت راه خود را گم کرده است. زیرا اقتصاد بسیار وخیم است و برای مدت طولانی است. ما نیاز فوری داریم. برای تصدیق این موضوع و بازنشانی دوره، باید تمرکز خود را به کیفیت محصولات و تجربیاتی که برای افرادی که قصد خدمات رسانی به آنها را ایجاد می کنیم، برگردانیم.
پرتی گفت: اتخاذ رویکردی که مخاطب را بر سود اولویت میدهد به این معنی است که روزنامهنگاران میتوانند در عوض بر تأثیر کارشان بر مردم تمرکز کنند. با انجام این کار، اتاقهای خبر میتوانند بهتر به چالشهای مالی رسیدگی کنند، زیرا مخاطبان تمایل بیشتری به پرداخت هزینه برای محتوای مرتبط با آنها خواهند داشت.
به اعتقاد او مردم برای اطلاعات، محصولات و تجربیاتی که به زندگی آنها ارزش می بخشد، کمک می کند تا در این دنیای پیچیده ای که در آن هستیم حرکت کنند و ارتباط برقرار کنند و احساس ارتباط با یکدیگر کنند، هزینه می پردازند.
- یک صنعت در حال تغییر
پرتی استدلال کرد که تکامل برای مخاطب محور بودن ممکن است دشوار باشد، اما ارزشمند است. او گفت: «تغییر برای ما به عنوان انسان سخت است. کاری که ما انجام می دهیم، به نوعی، تلاش برای ایجاد توده بحرانی است تا نشان دهد نه تنها چرا تغییر مهم است، بلکه چرا تغییر برای همه مفید است.»
روورانن گفت: علیرغم چالشها، این تغییر باید اتفاق بیفتد: «ما باید یک رابطه شخصیتر و شدیدتر با مردم داشته باشیم، معنادار باشیم و در آینده جایگاهی در این چشمانداز رسانهای داشته باشیم، تا مرتبط با مردم باشیم. ۱۰۰ سال آینده.»
سانوتا راگو(۵) روزنامه نگار عضو شبکه بین المللی خبرنگاران معتقد است: که اتاق های خبر امروز اقداماتی را برای اولویت بندی مخاطبانی که به آنها خدمت می کنند انجام داده اند. او گفت: «یک دهه قبل فضای روزنامه نگاری بسیار متفاوتی وجود داشت. بنابراین سرمایه گذاری روزافزون در صنعت روزنامه نگاری پویا و مخاطب محور کاری بسیار هوشمندانه است.
- JournalismAI
- Annika Ruoranen
- Aldana Vales
- Gannett
- Sannuta Raghu
انتهای پیام/ منبع: ijnet.org/en