در شرایط امروزی، تنها به کاربردن واژگان برای داستان گویی و گزارش نویسی و حفظ تمرکز و توجه مخاطبان، کافی نیست. اصلا در دورانی که این همه امکانات نامحدود وجود دارد، چرا خودتان را محدود کنید؟

خوشبختانه تهیه گزارش های چند رسانه ای جذاب اینترنتی لازم نیست پرهزینه باشد. بسیاری از ابزاری که آنلاین پیدا می کنید، رایگانند یا دست کم یک نسخه رایگان هم دارند که ممکن است امکانات کمتری داشته باشد اما همچنان قابل استفاده است.

داستان گویی و تهیه گزارش دیجیتال

Adobe SparkPage به شما امکان می دهد تا گزارش هایی مصور و پویا بسازید. تمرکز آن بر عکس است و ابزار مناسبی برای عکاس- خبرنگارانی است که دلشان می خواهد دوربینشان حرف اصلی را بزند. اگر از محصولات آدوبی استفاده می کنید، می توانید هرکجا که باشید، این برنامه را به حساب آدوبی تان وصل کنید و آن را به کار گیرید.

Storify برای گردآوردن و منظم کردن پست های خبری شبکه های اجتماعی در قالب گزارش به کار می آید و مفید واقع می شود.

Storyform این ابزار تریبون مناسبی برای تهیه گزارش های پرتصویر و جذاب است. جدا از این، این ابزار هوش مصنوعی را به کار می گیرد که از راه آن واژه ها، ویدیوها، و عکس ها را با محتوایتان هماهنگ می کند. نسخه ساده آن رایگان است اما برای به دست آوردن امکانات بیشتر می توانید نسخه دیگر آن را بخرید.

Steller اپلیکیشن مناسبی برای کسانی است که می خواهند عکس ها یا ویدیوها یا متنشان را به گزارش های سیار( موبایلی) تبدیل کنند. از آنجا که هر فرد به طور متوسط روزی سه ساعت و ربع با تلفن هوشمندش وقت صرف می کند، ساختن  گزارشی که قابل دیدن روی تلفن هوشمند باشد، معنی دار و منطقی است. این اپلیکیشن برای آندروید و آی او اس در دسترس است.

صدا

SoundCloud تنها برای تدوین صدا به کار نمی آید، بلکه در میان کسانی که پادکست تهیه می کنند هم بسیار محبوب شده است. از این راه، می توانید کلیپ های صوتی را هر کجای یک وبسایت قرار دهید. حتی اگر کار پادکست نمی کنید، می توانید از آن برای قرار دادن کلیپ های کوتاه مصاحبه هایتان در گزارش هایی که تهیه می کنید، استفاده کنید.

SoundCiteJS به خوانندگان امکان می دهد تا در یک خط خاص منتخب متن، کلیپ صوتی بگنجانند که نام آن را «صدای درون متن» گذاشته اند. دادن امکان گوش کردن و خواندن همزمان، به مخاطبتان امکان می دهد تا گزارش ها را به شکلی زنده تر تجسم کنند.

جدول، نمودار و تصویرسازی داده ها

amCharts اگر با جاوا اسکریپت آشنا باشید، می توانید از ابزار بالا استفاده کنید تا منحنی ها و نمودارها و جداول مناسبی را برای تصویرسازی داده هایتان بسازید. هر جدولی که با این ابزار ساخته شود، می تواند به طور مستقل طراحی شود و جداگانه بر مبنای هر متغیری ساخته شود. امتیاز دیگر این ابزار آن است که قابلیت نقشه سازی هم دارد.

Hohli به شما اجازه ساختن نمودار و جدول و منحنی را می دهد. این ابزار ساده ای است که استفاده از آن به راحتی میسر است و نیازمند هیچ گونه معلومات پیشرفته نرم افزاری یا برنامه نویسی نیست. داده هایتان را وارد می کنید، به نرم افزار دستور «ساختن» یا «ایجاد کردن» می دهید، و می توانید تصویری را که حاصل کار نرم افزار است، وارد مقاله تان کنید.

Datawrapper ابزار ساده  دیگری است که استفاده از آن به راحتی میسر است و محصول دلخواهتان را ظرف چند دقیقه تحویلتان می دهد. علاوه بر آن، هرماه تا سقف ده هزار جدول و منحنی می توانید با آن بسازید، البته اگر از گزینه های غیررایگان آن هم استفاده کنید. 

 ابزار تعاملی

Thinglink ابزار خوبی است که به شما امکان می دهد تا هر نمودار گرافیکی را به یک تصویر تعاملی تبدیل کنید.

Eko Studio یک ابزار رایگان داستانگویی تعاملی است که به خوانندگان و بینندگانتان امکان می دهد تا در حین روایت داستان، آن را شکل دهند. اگر ایده ی مشارکت مخاطبان در داستان یا گزارشی که تهیه می کنید، برایتان ایده جذابی است، آن را امتحان کنید، چون ارزش بررسی کردن را دارد.

نقشه

Google Maps این ابزار تنها برای پیدا کردن نشانی نیست، می توانید از آن برای ساختن نقشه با هدف مصور کردن گزارش هایتان هم استفاده کنید. می توانید بخشی از نقشه را که در نظر دارید، انتخاب کنید، بعد از منو گزینه «به اشتراک گذاشتن نقشه» را انتخاب کنید. بعد کدی برایتان فرستاده می شود که می توانید وارد سی ام سی کنید.  

Google Maps Engine یک گام فراتر می رود،  و به شما امکان آن را می دهد تا لایه هایی را به یک نقشه اضافه کنید که هریک، اطلاعات متفاوتی را نشان می دهند. می توانید از میان نقشه اصلی، نقشه سیاسی، و نقشه ماهواره ای، یکی را انتخاب کنید. این ابزار همچنین به شما اجازه می دهد تا خط و نشانه بکشید، علامتگذاری کنید، جهت اضافه کنید، و فاصله ها را اندازه بگیرید.

ZeeMaps اگر نقشه های گوگل پاسخ نیازهای شما را نمی دهند، این ابزار ممکن است برایتان مناسب باشد. این ابزار برای ساختن نقشه های حرارتی، افزودن امکانات چند رسانه ای، اضافه کردن نشانه های خاص، و امکانات دیگر، مورد توصیه قرار می گیرد.

ابزار زمان بندی

Timetoast زمان بندی راهی عالی برای اشاره به وقایعی است که در آستانه، یا همزمان با، واقعه خبری که پوشش می دهید، روی داده باشد. این ابزار به شما امکان می دهد تا جداول زمان بندی تعاملی ایجاد کنید که به سادگی قابل تغییر دادن و به اشتراک گذاشتن است. می توانید جدول های زمان بندی تان را به شیوه ای سنتی تر و به شکل افقی تهیه کنید، یا آنها را به صورت عمودی ایجاد کنید.

TimelineJS ابزار دیگری برای ساختن جداول زمانی تعاملی است و به ایجاد جدول هایی که از نظر بصری و تصویری غنی هستند، کمک می کند و به شما این اجازه را هم می دهد که اطلاعات داده ای و رسانه ای را از منابع گوناگون گردآوری، و وارد آن بکنید.

انتهای پیام/ محمد حسن اسدی طاری