خانه / اخبار / فرهنگی / نقش ارامنه در پیشرفت موسیقی ایران

نقش ارامنه در پیشرفت موسیقی ایران

آندره گالستیان با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه «ارغنون» رادیو گفت‌وگو، در ارتباط با قطعه «جینگل بلز» که از آهنگ‌های معروف کریسمس است، گفت: معمولا گروه کُر چهارصدایی است که باس تنور مختص آقایان و دو صدا هم مختص خانم‌هاست. گالستیان با اشاره به سبک موسیقیایی هوهانس آبکاریان، معروف به استاد یحیی تارساز،  تاکید کرد بسیاری از موسیقیدانان ارامنه برای اولین بار ارکستر سمفونی عمومی و نظامی را در کشورمان وارد کردند.

به گزارش فرهنگ پذیری، وی ادامه داد: اقدام استادان موسیقی واقعا مثال‌زدنی است؛ چنانچه وقتی در اوج هنر هم بوده‌اند، غرور نداشته و با هم همکاری می‌کردند و ضمن هم‌افزایی، اثر یکدیگر را ماندگار کردند.

آندره گالستیان خاطرنشان کرد: بسیاری از موسیقی‌های پاپ امروز اگر در شعر آن دقت نشود، گویی اثری فارسی و ایرانی نیست که نشان می‌دهد موسیقی چنین آثاری کاملا وارداتی و متناسب با ویژگی زبانی غربی ساخته شده است. وی اضافه کرد: ارتباط بین اوزان شعری و گام‌های موسیقی در ایران بحثی گسترده است که تحقیق بسیاری درباره آن صورت نگرفته است. شخصا برخی طرح‌های پژوهشی خود را در این زمینه منتشر کردم، ولی اگر ارگان و نهادی کمک‌حال نباشد و پایان‌نامه‌های دانشگاهی به این مهم نپردازند، نتیجه‌بخش نخواهد بود.

آتدره به ذکر تعدادی از موسیقیدانان ارمنی پرداخت و گفت: روبن گریگوریان مدیر هنرستان عالی موسیقی و رهبر ارکستر سمفونی تهران و کفیل اداره موسیقی کشور بود و در ارکستر موسیقی بوستون نوازندگی کرد. همچنین گوهار آبیار داویدیان، اولین زن فارغ‌التحصیل از هنرستان موسیقی است. واروژان یک شخصیت بزرگ، آهنگسازی نابغه و از پایه‌گذاران موسیقی پاپ در کشور بود. این نوازنده پیانو، موسیقی پاپ مورد نظر خود را ارزشمند، علمی و واقعی خواند و آن را دارای استخوان‌بندی مناسب تلقی کرد. او موسیقی موردنظر خود را از جایی برنداشت و ساخته‌هایش مختص خود او بود. قطعا لحن خاص در نوازندگی و آهنگسازی افراد بزرگ به‌خوبی احساس می‌شود. چنانچه این افراد افتخار داشتند که تحصیل می‌کردند ولی به کپی‌کاری روی نمی‌آوردند.

انتهای پیام/

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

زیستگاه لک‌لک‌ها در کردستان ثبت شد

معاون میراث فرهنگی استان کردستان از گمانه‌زنی و کاوش تپه «توبره‌ریز» در کامیاران، ثبت ملی «زیستگاه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت