خانه / اخبار / فرهنگی / در سوگ هنرمندان ۱۴۰۰

در سوگ هنرمندان ۱۴۰۰

مرگ، غم انگیز، شوک آور ناگهانی و تلخ است اما پایان راه نیست. هنر، همان اکسیر افسانه‌ای جاودانگی است! هنرمند با هنرش تا ابد جاودانه شده و هیچکس و هیچ چیز نمی‌تواند این ماندگاری و جاودانگی را از او بگیرد حتی پس از به خاک سپردن کالبد جسمانی‌اش.

به گزارش ایسنا، به رسم هر سال، در روزهای پایانی اسفند مروری خواهیم داشت بر هنرمندان و چهره‌هایی که در حوزه‌های سینما و تئاتر فعالیت داشته و امسال برگ آخر دفتر زندگیشان را ورق زدند و از بین ما رفتند. مواجهه با مرگ همیشه سخت است و پذیرش از دست رفتن هر انسان بار غمی را بر دوش جامعه می‌گذارد.

در گزارشی که شهریورماه امسال با عنوان هنرمندانی که «جبر، قتل و کرونا از ما گرفت» در ایسنا منتشر شد، با اندوهی بسیار از رفتن هنرمندان بزرگ و سرشناس بسیاری صحبت کردیم و تصور می‌کردیم شاید دنیا در نیمی دیگر از سال روی خوشی را هم به ما نشان دهد اما چه می‌شود کرد که سایه سنگین مرگ از هر زمان دیگری به ما نزدیک‌تر شده است.

محسن قاضی مرادی، مسعود ولدبیگی، علی مرادخانی، حمیدرضا صدر، جلال ستاری، ارشا اقدسی، فرشته طائرپور، علی سلیمانی، محمد ابوالحسنی، بابک خرمدین تنها تعدادی از هنرمندان و چهره‌هایی بودند که در نیمه اول سال چشم از جهان فروبستند و حالا با مروری بر درگذشتگان نیمه دوم سال، جامعه هنری شاهد فقدان افرادی همچون سیامک اطلسی، فتحعلی اویسی، عزت الله مهرآوران، رحیم رحیمی‌پور، جلال پیشواییان، بکتاش آبتین، حمید لبخنده، حبیب‌الله صحرانورد، زهره فکور صبور، علیرضا غفاری و … شده است. خبرهای درگذشت و مرگ، ناگهانی است. همه شوکه می‌شوند و افسوس می‌خورند. اندک زمانی به سکوت می‌گذرد و باز هم دیگری مبتلا به کرونا می‌شود، تصادف می‌کند، بیماری از پا درش می‌آورد یا… و ما باز هم آهی و افسوسی می‌کشیم اما زندگی ادامه دارد.

پیش از مرور اسامی هنرمندانی که در شش‌ماهه دوم سال چشم از جهان فروبستند، نگاهی اجمالی خواهیم داشت بر چهره‌هایی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون آنها را از دست داده‌ایم.

فقدان های برای سینما و تئاتر در ۱۴۰۰

درگذشت فرشته طائرپور از تهیه‌کنندگان شاخص و مطرح سینمای ایران که تجربه ساخت و تهیه فیلم‌های متعددی را در کارنامه کاری خود داشت، در پی عوارض ناشی از ابتلا به کرونا در مردادماه امسال از اتفاقات ناگوار و فقدانی بزرگ در جامعه هنری بود.

از تراژیک‌ترین مرگ‌های رخداده در این سال نیز، قتل بابک خرمدین کارگردان جوان سینمای ایران بود که به دست پدر و مادرش اتفاق افتاد و طبق اقرار، پدر این کارگردان با او اختلاف داشته و ابتدا او را بیهوش و بعد جسد را با چاقو تکه تکه و از خانه خارج کرده است.

فوت ارشا اقدسی، بازیگر و بدلکار جوان ایرانی نیز از جانسوزترین اتفاقات امسال بود. او که در بیش از ۱۰۰ پروژه ایرانی و خارجی تجربه بدلکاری داشت، در جریان همکاری با یک پروژه سینمایی در بیروت و به هنگام ضبط صحنه‌ای مربوط به چپ کردن ماشین، دچار حادثه‌ای سنگین شد و پس از چند روز بستری در بیمارستان و تلاش برای مداوا و زنده ماندن او، سرانجام چهارشنبه ۱۳ مردادماه در بیمارستانی در بیروت درگذشت.

حمیدرضا صدر نویسنده، منتقد سینما و مفسر ورزشی نیز از دیگر چهره‌هایی بود امسال  پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان در سن ۶۵سالگی درگذشت.

محسن قاضی‌مرادی،  بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و  همسر مهوش وقاری نیز، پس از بیش از ۳۰ سال فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون در ۸۰ سالگی و پس از مدت‌ها تحمل رنج بیماری پارکینسون، بر اثر عوارض این بیماری، شامگاه ۲۵  فروردین ماه از دنیا رفت.

فوت علی سلیمانی بازیگر جوان سینما، تئاتر و تلویزیون به دلیل ابتلا به کرونا نیز از دیگر اتفاقات ناگوار امسال در میان اهالی هنر بود.

مسعود ولدبیگی، از قدیمی‌ترین گریمورهای سینمای ایران و پدر سحر ولدبیگی _بازیگر_  بود. او که در کارنامه کاری‌اش چهره‌پردازی بیش از ۵۰ فیلم و سریال دیده‌ می‌شود.او  ۲۱ اردیبهشت‌ماه در ۸۶ سالگی از دنیا رفت.

علی مرادخانی، معاون سابق هنری و مدیر موزه موسیقی نیز به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا  ۱۷خرداد ماه دار فانی را وداع گفت.

سیامک اطلسی

فقدان های برای سینما و تئاتر در ۱۴۰۰

سیامک اطلسی بازیگر،کارگردان، تهیه کننده سینما و دوبلور، که به گفته خودش در سال ۱۳۲۰ متولد شده بود، از دهه ۴۰ کار خود را با گویندگی در انجمن گویندگان آغاز و سپس به حوزه سینما وارد شد. او در طول سال‌ها فعالیت خود در حدود ۴۰ فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد که از پرمخاطب‌ترین آنها می‌توان به به «چریکه تارا»، «آقای بخشدار»، «همسر»، «روز واقعه»، «مردی بدون سایه» اشاره کرد. او دوبله فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند «مادر»، «جنگجویان کوهستان»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «افسانه جومونگ» و بازی در سریال‌های «پدر سالار»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «فرار بزرگ»، «پدرخوانده»، «کلانتر ۲»، «شیخ بهایی»، «تعبیر وارونه یک رویا»، «معمای شاه»، «هشت و نیم دقیقه»،« مختارنامه» را در کارنامه کاری خود دارد. این هنرمند صبح ۴ مهرماه در بیمارستان فرمانیه در پی ابتلا به کرونا و پس از دو هفته بستری در بیمارستان در ۸۰ سالگی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

فتحعلی اویسی

فقدان های برای سینما و تئاتر در ۱۴۰۰

فتحعلی اویسی متولد سال ۱۳۲۴ ، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی و بازیگری از دانشگاه ایالتی تگزاس سینما بود و آغازِ فعالیت سینمایی‌اش، بازی در یک نقش کوتاه در فیلم «قدغن» ساخته علیرضا داوودنژاد در سال ۱۳۵۷ بود. در کارنامه کاری این هنرمند ساخت چهار فیلم سینمایی دیده می‌شود که «مریم و میتیل» یکی از آنها است. او در طول دوران فعالیت خود در فیلم‌های ماندگاری مانند «ناخدا خورشید» (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، «سرب» (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۷)، «هی جو» (منوچهر عسگری نسب، ۱۳۶۷)، «بانو» (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۰)، «جهان پهلوان تختی» (علی حاتمی و بهروز افخمی، ۱۳۷۶) و «مومیایی ۳ »(محمدرضا هنرمند، ۱۳۷۸) نقش آفرینی کرد. او در سریال‌های تلویزیونی «بدون‌شرح»، «شهر قشنگ»، «کمربندها را ببندیم»، «دارا و ندار»، «زیرزمین»، «باغچه مینو» و… نیز به عنوان بازیگر حضور داشت و علاوه بازیگری و تجربه خوانندگی نیز در میان فعالیت‌های به چشم می‌خورد. این هنرمند پس از مدتی که به علت خونریزی مغزی در بیمارستان بستری و به کما رفته بود، صبح سه شنبه، ۱۳ مهرماه در تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

عزت الله مهرآوران

فقدان های برای سینما و تئاتر در ۱۴۰۰

عزت الله مهرآوران بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و همچنین نمایشنامه نویس، سال ۱۳۲۸ در مسجد سلیمان متولد شد و فعالیت هنری خود را پیش از انقلاب آغاز کرد و فارغ التحصیل لیسانس رشته تئاتر از دانشگاه خوزستان و دارنده نشان درجه ۱ هنر از وزارت ارشاد بود. در کارنامه کاری او بازی در فیلمهایی مثل خوابم می‌آد رضا عطاران، مومیایی ۳ و مرد عوضی محمدرضا هنرمند، آژانس شیشه‌ای ابراهیم حاتمی کیا و… دیده می‌شود. او یک فیلم نام «فیدوس» را نیز در دهه ۶۰ خود کارگردانی کرد و ساخت. او که به نمایشنامه نویسی و بازی در تئاتر نیز علاقه‌مند بود در این حوزه نیز دستی بر آتش داشت و در سریالهای تلویزیونی متعددی نیز نقش آفرینی کرد که از میان آنها میتوان از «لیسانسه ها» و «فوق لیسانسه ها» به کارگردانی سروش صحت، «هیولا» ساخته مهران مدیری، «ایراندخت» محمدرضا ورزی، «دزد و پلیس» سعید آقاخانی و «وضعیت سفید» حمید نعمت الله و «پدر پسری»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «بچه مهندس ۴» و… نام برد. این هنرمند نیز پس از چند هفته مقاومت در برابر بیماری بر اثر ابتلاء به کرونا شامگاه ۱۶مهر ماه درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

رحیم رحیمی‌پور

فقدان های برای سینما و تئاتر در ۱۴۰۰

رحیم رحیمی‌پور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده که بیشتر در حوزه دفاع مقدس فعال بود، ۲۵ مهرماه در سن ۶۴ سالگی و بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفت. این هنرمند که در سالهای پایانی عمر خود فعالیت بسیار کمی در سینما داشت و گوشه‌نشین شده بود، ساخت فیلم‌هایی مانند «زندان دوله‌تو»، «اتاق یک»، «الماس بنفش»، «انفجار در اتاق عمل»، «شیرین و فرهاد» و … را در کارنامه کاری خود دارد.

ساشا کشوادی

ساشا کشوادی کارگردان جوان تئاتر متولد سال ۱۳۶۴ بود و به عنوان بازیگر و کارگردان در تئاتر فعالیت داشت صبح یکشنبه نهم آبان‌ماه بر اثر ایست قلبی درگذشت. این هنرمند در آستانه اجرای تازه‌ترین نمایشش به نام «اتاق» که بر اساس یک اتفاق واقعی بود که در دوران کرونا در یکی از بیمارستان‌های تهران رخ داده چشم از جهان فروبست.

حسن عظیمی

حسن عظیمی بازیگر و کارگردان با سابقه نمایش‌های ایرانی و سنتی در سن ۷۴ سالگی بعد از سال‌ها مبارزه با بیماری ۱۹ آبان‌ماه درگذشت. او کارگردانی نمایش «بهرام و گل اندام»، بازی در فیلم‌های سینمایی «اسکادران عشق» به کارگردانی سعید میری، «دو زن» کار تهمینه میلانی و سریال‌هایی چون «هزاردستان» و «روزگار جوانی» از جمله دیگر فعالیت‌های او بوده است.

جمشید عندلیبی

جمشید عندلیبی با نام کامل جمشید کریمی‌پور عندلیبی متولد سال ۱۳۲۹ و فارغ التحصیل رشته سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک بود که در سینما تجربه کارهای فنی، صداگذاری، تدوین، کارگردانی، نوشتن فیلمنامه، طراحی صحنه و تهیه کنندگی را داشت. این هنرمند به علت خونریزی مغزی ۲۵آبان‌ماه درگذشت و در قطعه هنرمندان در جوار مزار همایون ایران‌پور کارگردان و از فعالان قدیمی رادیو به خاک سپرده شد.

جلال پیشواییان

فقدان های برای سینما و تئاتر در ۱۴۰۰

جلال پیشواییان از بازیگران نقش‌های منفی سینمای ایران صبح ۲۰ آذرماه در آلمان درگذشت. او که در سال ۱۳۰۹ متولد شده بود و برای بازی در نقش «کریم آب منگل» در فیلم «قیصر» معروف بود، فعالیت سینمایی‌اش  را آن طور که در کتاب دانشنامه سینمای ایران آمده از بازی در فیلم «دختری فریاد می کشد» به کارگردانی خسرو پرویزی آغاز کرد و در بیش از ۸۰ فیلم سینمایی بازی کرد که از جمله آن «ضربت» و «خداحافظ تهران» ساموئل خاچیکیان، «بیگانه بیا»، «قیصر»، «رضا موتوری»، «داش آکل»، «بلوچ»، «خاک» مسعود کیمیایی،  «خداحافظ رفیق» امیر نادری، «ستارخان» علی حاتمی،« صبح روز چهارم» کامران شیردل، «صادق کرده» ناصر تقوایی و… است.

آرش اینانلو

آرش اینانلو مستندساز و فیلم‌بردار و پسر محمدعلی اینانلو روزنامه‌نگار، مستندساز و بنیانگذار طبیعتگردی علمی ۱۴ آذرماه در آلمه پارک جنگل گلستان، بر اثر گازگرفتی در داخل خودرو، جانش را از دست داد. «ایران جهانی در یک مرز» و «پارک ملی بمو» از جمله مستندهایی است که آرش اینانلو با محمدعلی اینانلو در تهیه آن‌ها همراه بوده است.

بکتاش آبتین

بکتاش آبتین (مهدی کاظمی)، شاعر و مستندساز بر اثر ابتلا به کرونا و در سن ۴۷سالگی، ۱۸ دی‌ماه در بیمارستان درگذشت و در امامزاده عبدالله شهرری به خاک سپرده شد. این شاعر و مستندساز که در حال سپری کردن دوران محکومیت قضایی خود بود، در زندان به ویروس کرونا مبتلا شد و بهبود یافته بود؛ اما در ابتلای دوباره به کرونا توسط خانواده به بیمارستانی در تهران انتقال یافت که در روند درمانی به کمای مصنوعی برده شد. «کاملا خصوصی برای آگاهی عموم» (زندگی علیشاه مولوی)، «۱۳ اکتبر ۱۹۳۷» (زندگی لوریس چکناوریان) «موریانه‌ای با دندان‌های شیری» (سلف‌پرتره از زندگی خود هنرمند)،  «پارک مارک»،  «میکا»، «مُری زن می‌خواد»، «آنسور» و  «همایون خرم» فیلم‌های مستندی هستند که در کارنامه او به چشم می‌خورند. «و پای من که قلم شد نوشت برگردیم»، «مژه‌ها، چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند»، «شناسنامه‌ خلوت»، «در میمون خودم پدربزرگم» و «پتک» کتابهای شعر اوست.

حمید لبخنده

حمید لبخنده متولد سال ۱۳۳۰،  از شاگردان هنرمندان بزرگی مانند حمید سمندریان، شمیم بهار، بهرام بیضایی، پرویز پرورش، پرویز ممنون، علی رفیعی و منیژه محامدی و گلی ترقی، در سینما فیلم «آبی» را ساخت و با کارگردانی سریال «در پناه تو» در دهه هفتاد در میان عموم مخاطبان به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد و بعد از آن سریال‌های دیگری همچون «در قلب من» را کارگردانی کرد. نمایش «سوءتفاهم» و سریال‌های «مهر و ماه» و «با من بمان» از دیگر آثار حمید لبخنده هستند. حمید لبخنده، هنرمند باسابقه تئاتر و تلویزیون ۱۸ دی ماه بر اثر عوارض یک عمل جراحی درگذشت.

ایرج پزشک‌زاد

ایرج پزشکزاد (الف. پ. آشنا) (زاده ۱۳۰۶) از نویسندگان، نمایشنامه نویسان، مترجمان و طنزپردازان معاصر ایرانی ۲۲ دی ۱۴۰۰ در سن ۹۴ سالگی در لس‌آنجلس از دنیا رفت. او بیشتر به خاطر آفرینش رمان «دایی‌جان ناپلئون» و شخصیتی به همین نام شناخته می‌شود که در سال ۱۳۵۵ مجموعه تلویزیونی «دایی‌جان ناپلئون» توسط ناصر تقوایی برگرفته از این رمان ساخته شد.

شهریار تیمورپور

شهریار تیمور پور متولد ۱۳۳۸ در شهرستان بجنورد، از هنرمندان پیشکسوت عرصه چهره‌پردازی تئاتر ایران به دلیل عوارض ناشی از بیماری کووید ۱۹، ۲۲دی‌ماه چشم از جهان فروبست. وی علاوه بر فعالیت در عرصه نقاشی به صورت حرفه‌ای در حوزه طراحی گریم و چهره پردازی مهارت داشت. او در مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج به عنوان گریمور فعالیت می‌کرد و در بسیاری از حوزه‌های مختلف تلویزیون و سینما و تئاتر حضور داشت.

حبیب‌الله صحرانورد

حبیب‌الله صحرانورد، از تهیه‌کنندگان قدیمی سینما و عضو شورای مرکزی انجمن تهیه‌کنندگان مستقل و همچنین مدیرعامل شرکت نمایش فیلم از سال ۶۹ وارد سینما شد و کار خود را با فیلم دفاع مقدسی «عشق من شهر من» شروع کرد. او تلاش خود را به ساخت فیلم‌هایی که کارگردان‌های اول دارند متمرکز کرد، چرا که هدف اصلی‌اش بر فراهم کردن بستری برای ورود جوان‌ها به سینما بود و در همین مسیر تهیه‌کنندگی فیلم‌های «ضربه طوفان»، «توطئه»، «تنها»، «یک روز، یک زندگی، یک مرد«، «میم مثل معلم»، «هشتمین روز»، «بی‌خوابی» و چند فیلم کوتاه را برعهده گرفت. این هنرمند صبح یک‌شنبه ۱۷ بهمن ماه  به دلیل عارضه مغزی و مدتی که در کمای مصنوعی بود، درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خانه ابدی بدرقه شد.

علیرضا سجادپور

علیرضا سجادپور تهیه‌کننده، فیلمنامه نویس، مدیر تولید و از مدیران سینمایی فعالیت سینمایی خود را سال ۱۳۶۳ با تهیه‌کنندگی و نگارش فیلمنامه «سرباز کوچک» آغازکرد. تهیه فیلم‌هایی مانند « آخرین ملکه زمین»، «بلیط» و « تاجر ونیزی» در کارنامه کاری او دیده می‌شود. او که مدتی از تومور مغزی رنج می‌برد، ۱۷ بهمن ماه درگذشت.

سعید تشکری

سعید تشکری، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس خراسانی فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی، کارگردان تئاتر، عضو بین‌المللی کانون جهانی تئاتر، مدرس ادبیات نمایشی و عضو کانون منتقدان تئاتر بود و از او بیش از ۴۰ عنوان کتاب به یادگار مانده. وی سال‌ها در رادیو و تلویزیون مشغول فعالیت بود و سریال‌هایی مانند زمانه، واقعه و یوسف می‌آید از آثار او است. رمان‌نویسی، مقاله‌نویسی مطبوعاتی در حوزه ادبیات و نمایش از دیگر فعالیت‌های سعید تشکری در سال‌های فعالیت‌های ادبی و هنری این هنرمند خراسانی بود. وی در ۱۹ بهمن‌ماه در پی خونریزی معده در ۵۸ سالگی در مشهد درگذشت.

حلیمه سعیدی

فقدان های برای سینما و تئاتر در ۱۴۰۰

حلیمه سعیدی بازیگر سریال‌های طنز سینما و تلویزیون ۲۲ بهمن ماه در سن ۸۷ سالگی درگذشت. «خوش‌نشین‌ها»، «ترش و شیرین»، «راه در رو» و «زن بابا» از جمله سریال‌های طنزی است که او در آنها ایفای نقش کرده است. از دیگر کارهای او می‌توان به شاهرگ، زوج یا فرد، معراجی‌ها و دزد و پلیس اشاره کرد.

غلامرضا بایزان منش

غلامرضا بایزان منش متولد سال ۱۳۳۲ از بازیگران سینما و از پیشکسوت تئاتر و نمایش مشهد، در آثاری چون «اسیر» به کارگردانی فاضل راد، «گمشده» ساخته مهدی صباغ زاده، «طوفان شن» به کارگرد انی جواد شمقدری، «فضل بن شاذان» اثر علی غفاری، «روز باران» ساخته اسماعیل براری و «روایت عشق» اثر علاءالد ین رحیمی و مرحوم انوشیروان ارجمند نیز به ایفای نقش پرداخت و نقش اصلی نمایش «خورشید کاروان» را که سال‌ها در محرم و صفر در مشهد روی صحنه می‌رفت را بر عهده داشت. او در نهایت پس از ماه‌ها مبارزه با بیماری سرطان معده عصر سوم اسفند ماه، در سن ۶۸ سالگی درگذشت.

رافت هاشم‌پور

رافت هاشم پور از مدیران دوبلاژ و دوبلورهای باسابقه کشورمان صبح جمعه، ششم اسفند ماه در سن ۹۰ سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت و در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد. او در سال ۱۳۳۶ از مدرسه تئاتر فارغ التحصیل شد و موفقیت خود را در همان سال‌های شروع کارش، مدیون سرپرست‌ها و مدیران دوبلاژ می‌دانست که با آن‌ها همکاری می‌کرد. زیرا به یک دختر جوانی همچون او در هنگام ورود به این فضا اعتماد کردند تا در همان سال ۱۳۳۶ برای اولین بار دوبله را با گویندگی به جای نقش اول یک فیلم عربی آغاز کند. این پیشکسوت عرصه دوبله ایران، فعالیت به عنوان سرپرست گویندگان را از سال ۱۳۵۳ در تلویزیون آغاز کرد. از آثار به یادماندنی این دوبلور، صداپیشگی در نقش اسکارلت اوهارا در فیلم سینمایی “بر بادرفته” بود.

رافت هاشم‌پور که همسر جلال مقامی دیگر دوبلور باسابقه ایران است، در طول عمر ۹۰ ساله خود تقریبا نیم قرن آن را در دوبله گذراند و علاوه بر دوبله فیلم‌های خارجی به جای برخی بازیگران زن ایرانی نیز گویندگی می‌کرد و دوبلور ثابت فخری خوروش و شهلا ریاحی شده بود. صداپیشگی در فیلم «محمد رسول الله» به جای ایرنه پاپاس در نقش هند، «دیوانه از قفس پرید» به جای لوئیز فلچر در نقش پرستار، «معجزه‌گر» به جای آن بنکرافت در نقش معلم هلن کلر، «سرگیجه» به جای کیم نواک، «سقوط امپراطوری رم» به جای سوفیا لورن، «اشک‌ها و لبخندها» به جای النور پارکر، «قتل در قطار سریع السیر شرق» و «رولز رویس زرد» به جای اینگرید برگمن، تعدادی از فیلمهایی است که صدای این هنرمند در آنها ماندگار شده است.

زهره فکور صبور

فقدان های برای سینما و تئاتر در ۱۴۰۰

بازیگر سینما و تلویزیون، متولد سال ۱۳۵۷، از بیست سالگی وارد عرصه هنر و بازیگری شد. او در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود در حدود ۳۰ سریال و فیلم تلویزیونی نقش آفرینی کرد و تجربه بازی در حدود ۵ فیلم سینمایی نیز در کارنامه کاری او دیده می‌شود. این هنرمند که هنوز علت دقیق مرگش مشخص نشده است، ۱۰ اسفندماه در سن ۴۳ سالگی و به صورت ناگهانی درگذشت.

فاطمه رجب

فقدان های برای سینما و تئاتر در ۱۴۰۰

فاطمه رجب، طراح صحنه و لباس و تدوینگر جوان سینما و تلویزیون متولد سال ۱۳۶۶، فارغ‌التحصیل کارشناسی فیلم‌سازی با گرایش تدوین بود. همکاری با  فیلم‌های سینمایی «عنکبوت»، «یدو»، «روز ششم»، «مصادره»، «راند چهارم»، «۲۸۸۸» و سریال‌هایی مانند «لیسانسه‌ها»، «نوبت لیلی»، «پشت‌بام تهران»، برنامه «خندوانه» و… از جمله فعالیت‌های این هنرمند بوده است. او درنهایت هنگام بازگشت از سر صحنه فیلمبرداری دچار سانحه‌ رانندگی شد و  ۱۲ اسفندماه درگذشت.

علیرضا غفاری

فقدان های برای سینما و تئاتر در ۱۴۰۰

علیرضا غفاری گوینده و مجری، نویسنده و شاعر، کارگردان، منتقد فیلم، تئاتر و مستندساز و مدیر روابط‌عمومی نهادهای مختلف، سال ۱۳۳۴ متولد شد و فارغ التحصیل رشته کارگردانی تئاتر در مقطع کارشناسی ارشد بود و بر اثر سکته قلبی پنجشنبه ۱۹ اسفند ماه درگذشت.

گفتنی است، ایرج اردشیری‌نیا از اعضای مدیران سالن های سینما، شهرام عجم از هنرمندان انجمن بازیگران و بدلکاران خانه سینما، محمد اسماعیل دادشعلی از اعضای انجمن بازیگران و بدلکاران سینما و محمد لسانی از دیگر هنرمندانی بودند که در این سال چشم از جهان فروبستند.

انتهای پیام/فرهنگ پذیری، پیام کنفرانس و ارتباط امروز این ضایعه را به جامعه هنرمندان تسلیت می گوید.

درباره ی editor

مطلب پیشنهادی

زیستگاه لک‌لک‌ها در کردستان ثبت شد

معاون میراث فرهنگی استان کردستان از گمانه‌زنی و کاوش تپه «توبره‌ریز» در کامیاران، ثبت ملی «زیستگاه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیکس سافت